Vad innehåller en nyttig frukost?

Vad innehåller en nyttig frukost?
Näringsinnehållet i en nyttig frukost.

En mättande och näringsrik frukost ger en stabil start på dagen. Utan den kan det vara svårt att hålla sig pigg, glad och fokuserad ända fram till lunchen. Men vad innehåller en nyttig frukost egentligen?

  • Kolhydrater och fett för energin
  • Protein för mättnaden
  • Fibrer för maghälsan
  • Vitaminer och mineraler för näringen
Kopp med kaffe
En kopp kaffe räcker inte.

Det innebär tyvärr att en kopp kaffe inte är tillräckligt. Inte heller en flaska drickyoghurt och en skiva vitt bröd räcker för att få i sig några betydande mängder protein, fibrer och vitaminer. En nyttig frukost måste innehålla mer än så.

Den perfekta frukosten

Skål med yoghurt, nötter och bär
En näringsrik och balanserad frukost.

En nyttig och mättande frukost bör innehålla följande fyra komponenter:

  • Energikälla – En bra frukost bör utgå från en råvara med hög andel långsamma kolhydrater och låg sockerhalt. Fullkornsbröd, havregryn, bovete, ägg, naturell yoghurt, kvarg och mjölk är hälsosamma alternativ. Undvik smaksatta mejeriprodukter, vitt bröd och söta frukostflingor.
  • Proteinkälla – Exempelvis ägg, kött, ost, yoghurt, kvarg, havregryn, bovete, quinoa, mandlar, jordnötter, solrosfrön eller chiafrön.
  • Fiberkälla – Frukt, grönsaker, vete, råg, havre, frön och nötter är bra källor till kostfibrer som ger god maghälsa.
  • Vitamin- och mineralkälla – Frukter, bär, grönsaker, nötter och frön är rika på vitaminer och mineraler. Även animalier som ägg och mejeriprodukter innehåller viktiga mikronäringsämnen.

Recept: Bovetegröt med äpple och hallon

Bovetegröt (Ida Warg)
Bovetegröt med frön, äpple och hallon.

Ingredienser

  • 1,5 dl boveteflingor
  • 0,5 dl pumpafrön
  • 2-3 dl vatten
  • 1 st äpple
  • 1 näve hallon
  • Kardemumma och kanel

Bovete är en ört som kan användas för att göra glutenfria mjöl och gryn. Det gör sig även utmärkt i frukostgröt, som i det här receptet av träningsbloggaren Ida Warg.

Bovetekorn innehåller gott om protein, kolhydrater och fibrer. Dessutom innehåller det stora mängder av mineraler som zink, magnesium och järn.

Läs mer om frukostar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*