Nyttigare fika att bjuda dina vänner på

banankaka

Banancookies på två ingredienser

Två bananer och en deciliter müsli är allt som krävs för att göra de här nyttiga kakorna. Om du gillar chocolate chip cookies kan du blanda ner en näve chokladbitar i de smeten också. Se bara till att använda riktigt mogna bananer så att kakorna blir så naturligt söta som möjligt. Se receptet på Metro Mode Hälsa.

äpplepaj utan socker

Äppelpaj utan socker

På sensommaren när svenska äpplen börjar mogna är det ett perfekt tillfälle att bjuda på en äppelpaj. Det här receptet på en smulpaj är fritt från vanligt socker och smör. Istället innehåller det kokosolja, nötter och honung. Se receptet på Tasteline.

Kladdkaka med mandelsmör

Kladdkaka med mandelsmör

Här är ett recept på en vegansk kladdkaka utan ägg, smör eller vetemjöl. Istället för vetemjöl använder du mandel- eller havremjöl och istället för ägg använder du spad från kikärtor. Om du gillar kladdiga chokladkakor är det här ett spännande, näringsrikt och kolhydratsnålt alternativ att testa! Se receptet på Ica.se.

Chokladbollar med mandlar och nötter

Chokladbollar med mandlar och nötter

Vanliga chokladbollar är bland det mest kalorifyllda och onyttiga du kan äta. Visst innehåller de havregryn, som i sig må vara näringsrikt och mättande, men när man blandar det med stora mängder smör och socker tappar det betydelse. I det här raw food-inspirerade receptet har man bytt ut smöret och sockret mot söta dadlar och feta nötter istället. Se receptet på Mitt kök.

Chokladtäckt frukt

Chokladtäckt frukt

Jordgubbar, banan, kiwi, äpple och clementin är exempel på frukter som kan täckas med choklad och serveras som hälsosamma tilltugg. Doppa dem i smält choklad och dekorera dem med kokosflingor, nötter eller strössel. Extra snygga blir de om du skär eller stansar dem i former som stjärnor, trianglar eller bollar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*