Nyttigare alternativ till näringsfattig vit pasta

Bönpasta

Bönpasta

Att välja pasta gjord på sojabönor istället för raffinerat vete är ett enkelt och effektivt sätt att äta nyttigare. Se bara till att välja en bönpasta med enbart sojabönor, och inte en vetepasta med en liten mängd tillsatt bönmjöl. Riktig bönpasta innehåller cirka en fjärdedel så mycket kolhydrater, tre gånger så mycket protein och fem gånger så mycket fibrer. Smaken är mild och neutral, så kombinera gärna bönpastan med en smakrik pastasås.
Kikärtspasta

Kikärtspasta

Kikärtspasta är ett annat nyttigare alternativ till vanlig pasta som du kan köpa färdig i butik. Precis som bönpasta innehåller kikärtspasta mindre kolhydrater och mer fibrer än vanlig pasta. Kikärtspasta innehåller dock dubbelt så mycket kolhydrater som pasta av sojabönor. Fördelarna med kikärtspasta är att det har en tjockare form, mer lik vanlig pasta, och en god mustig och nötaktig smak.
Zucchinipasta

Zucchinipasta

Zucchininudlar, eller zoodles, är ett av de mest populära pastasubstituten. De görs enkelt genom att strimla zucchini med en kniv eller en grönsaksskärare som ger tunna spiraler. När zucchinispiralerna steks på hög värme under ett par minuter eller blancheras i kokande vatten får de en mjuk och fin konsistens som liknar tillagad pasta. Zucchinipasta innehåller mindre än en åttondel så många kalorier som vanliga pasta, framför allt eftersom zucchini till 95 % består av vatten.
Sötpotatispasta

Sötpotatispasta

Sötpotatis är en kalorisnål källa till kolhydrater, mineraler och betakaroten. Den har en söt och behaglig smak som uppskattas av både stora och små. Sötpotatis mättar bättre och har mer smak än den vattniga zucchinin. Potatisen kan skivas, rivas eller strimlas med en grönsaksskärare. Sedan steks eller kokas den. Se recept på Immaeatthat.com.
Vitkålspasta

Vitkålspasta

Vitkål är en annan nyttig råvara som kan användas som pastasubstitut. Ett kålhuvud kan du skiva till fina strimlor själv utan att använda en grönsaksskärare eller spiralizer. Strimlorna kan ätas råa, men det är en god idé att steka eller koka dem ett tag för att bryta ner de gasbildande ämnena i kålen. Se recept på Köket.se.

2 Replies to “Nyttigare alternativ till näringsfattig vit pasta”

    • Det beror på. Bönpasta med märkena Risenta, Nutri-kick och A La Eco innehåller bara mjöl från soja. Andra märken som Kungsörnen innehåller vetemjöl som bas och bönmjöl som tillsats.

      Mvh Santos

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*