Nyttiga snacks som du kan äta med gott samvete

grönsaker

Zucchinichips med parmesan

Zucchini är en rätt smaklös grönsak som gör sig bäst i kombination med något smakrikare, till exempel en vällagrad parmesanost. Zucchinichips kan du göra genom att skiva en halv zucchini i tunna skivor, blanda dem med olja, salt och riven parmesan och sedan rosta dem i ugnen tills de blivit krispiga. Ett kalorisnålt och gott alternativ till potatischips. Se ett fullständigt recept med mandelmjöl på LCHF Gourmet.

kikärtor

Rostade kikärtor med salt och vinäger

Kikärtor är riktiga näringsbomber, precis som de flesta ärtor, bönor och linser. De är rika på protein, fibrer, mineraler och långsamma kolhydrater. Om man smaksätter dem med havssalt och vitvinsvinäger och sedan rostar dem i ugn blir de dessutom oemotståndligt goda. Se recept på Glowing Planet.

hemmagjorda äpplechips

Äppelchips med kanel och kardemumma

Det här receptet tar några timmar att göra i ugn, men går snabbt att förbereda. Allt du behöver göra skiva ett par av dina favoritäpplen, krydda dem med kanel och kardemumma och sedan ställa dem i ugnen på 100 grader. Det ger ett knaprigt och sött snacks helt utan tillsatt socker. Se recept på Emma-Lous blogg.

rostade kokoschips

Rostade kokoschips

Rostade kokoschips är ett fiberrikt snacks med en söt kokossmak och ett härligt krispigt tuggmotstånd. De går att köpa färdiga i både små och stora butiker. Det går även att få tag på naturella och orostade kokoschips som du kan krydda och rosta själv.

Kryddade blomkålspopcorn

Kryddade blomkålspopcorn

Här är ett enkelt popcorn-alternativ utan flottiga majskorn eller färdiga micropåsar. Skär upp ett blomkålshuvud i mindre bitar, lika stora som poppade popcorn. Ringla lite olja över blomkålsbitarna, krydda dem med salt, chili, paprika, riven parmesan eller någon annan av dina favoritkryddor och ställ in dem i ugnen på 200 grader i cirka 25 minuter. Bild och recept från Metro Mode Hälsa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*