Kostråden som du aldrig borde glömma

grönsaker i affären

Välj råvaror istället för processade livsmedel

Använd naturella råvaror istället för hel- och halvfabrikat. Livsmedelsindustrins produkter innehåller ofta tillsatt socker, fett, salt och onödiga kemikalier från tillverkningen. Genom att välja bra råvaror som du tillagar själv slipper du onödiga kalorier och farliga restämnen som riskerar att skada din hälsa.

grönsaker och frukt

Fokusera på grönsakerna

Låt grönsaker vara grunden i din kost. Ät en varierad samling spannmål, rotfrukter, lök, kål, bönor, nötter, frön och frukt. Grönsaker är rika på vitaminer, mineraler, fibrer och långsamma kolhydrater. De är även kalorisnåla vilket gör det svårt att äta sig tjock på dem.

olja

Var försiktig med tillsatser

När du lagar mat kan du använda smör, olja, salt och socker i begränsade mängder för att ge smak till dina råvaror. Men var medveten om att för mycket tillsatser försämrar matens näringsinnehåll. Välj hellre örter, ingefära, vitlök och chili som nyttigare smaksättare.

matlådor

Ät regelbundet

Försök äta minst tre gånger per dag vid regelbundna tider. Det är lättare att följa en hälsosam livsstil om man gör det till en vana. Planera dina måltider i förväg så att du undviker att överraskas av hunger och lågt blodsocker.

livsmedel bra för magen

Var skeptisk mot reklam

Många livsmedelsprodukter marknadsförs hälsosamma utan att egentligen vara det. En sirapslimpa blir till exempel inte nyttig bara för att man tillsätter några gram lingon. Undvik därför alla livsmedel med stora mängder tillsatt socker, stärkelse eller fett, även om förpackningen säger att den är sund och hälsosam.

2 Replies to “Kostråden som du aldrig borde glömma”

  1. Hej! Vilken toppen sida.
    Mumsiga förslag på nyttigare tillvaro.
    Är 65 år och nybliven pensionär.
    Äter huvudsakligen vegetariskt, börjat i år.
    Inte svårt hålla sig till den kosten.
    Få rätter som upprepas, plus föda från havet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*