Hur nyttigt är ost som pålägg?

Ost är ett energirikt livsmedel som du inte bör äta i obegränsade mängder. Men som pålägg eller tillbehör kan det vara en välsmakande källa till fett, protein och mineraler.

Lite kolhydrater, men mycket fett och protein

energifördelning_ost
Energifördelning i Arlas hushållsost med fetthalt 26 %.

En fördel med hårdost är att det är fritt från socker och i princip inte innehåller några kolhydrater. Färskost som Keso och Philadelphia innehåller en liten mängd kolhydrater, men kan fortfarande ses som kolhydratsnåla. Det gör ost till ett bra komplement till kolhydratrikt bröd. Ost innehåller dock mycket protein och fett. Även mineraler som kalcium, zink, fosfor och selen.

Den höga fetthalten innebär också att ost innehåller många kalorier. Det gäller framför allt hårdost som oftast har en fetthalt på över 20 procent. Om du vill begränsa ditt energiintag kan det därför vara smart att minska mängden ost du äter.

Välj ett starkare alternativ

Lagrad ost
Om du väljer en starkare, vällagrad ost behöver du inte lika många skivor på mackan för att känna smak.

Ett sätt att undvika att äta för mycket är att välja alternativ med mer smak. På så sätt kan du känna att du ätit något fylligt och gott även om du äter mindre. Du får mer smak per kalori helt enkelt.

  • Istället för två skivor mild hushållsost kan du ta en skiva vällagrad prästost.
  • Istället för en tjock skiva mild gräddost kan du ta en mindre skiva stark mögelost.
  • Istället för vanlig Philadelphia-ost kan du använda färskost som du kryddar själv med gräslök eller paprika.

Med färskost slipper du smöret

Protein-Keso-Naturell
Keso innehåller en bråkdel så många kalorier som vanlig hårdost. Protein-keso innehåller dessutom mer mättande och muskelbyggande protein än vanlig Keso.

Naturell Keso innehåller 70 % mindre kalorier per gram än vanlig hushållsost. Mini-keso och Protein-keso innehåller ännu mindre energi. Gryning färskost som Keso och slät färskost som Philadelphia kan därför vara ett bra alternativ om du vill undvika att gå upp i vikt.

Färskost har dessutom fördelen av att vara naturligt saftigt vilket gör att du inte behöver ha smör på mackan för att den inte ska bli torr. Pålägg som smör, skinka och korv ökar mackans kaloriinnehåll, men bidrar inte med särskilt mycket näring.

Källor

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*