Viktminskning med fettförbränningstabletter – Bäst i test 2020

A person looking at the camera  Description automatically generated

Alla som någon gång har försökt att gå ner i vikt vet att det kräver såväl förändringar av kost och motion som motivation.
Det finns tyvärr inga genvägar för att gå ner i vikt, men det finns kosttillskott som kan hjälpa till att snabba på processen, och se till att din kropp håller sig frisk och pigg på vägen ner mot målvikten.

I den här guiden presenterar vi vilka fettförbränningstabletter som finns på marknaden och vilka myter som finns om fett som livsmedel.

Topp-3 bästa fettförbränningstabletter

På svensktkosttillskott.se hittar du en uppsjö av olika kosttillskott som är sammansatta för att bidra till fettförbränning och samtidigt ge dig energi och tillföra kroppen viktiga vitaminer och mineraler. Ofta är dessa kosttillskott rika på koffein och andra uppiggande ämnen, men det går också att köpa produkterna utan koffein, för den som är känslig eller inte gillar effekten.

1. Burn X10

Ett av de mest populära kosttillskotten inom fettförbränning är Burn, som har tagits fram med den tränande människan i åtanke. Burn innehåller komponenter som hjälper till med fettförbränningen, men också komponenter för att maxa prestationsförmågan under träningen. Burn kommer i kapselform och ska tas i kombination med sund kost och regelbunden träning.

2. Chili diet

Chilli anses ha fettförbrännande egenskaper. Just Chili Diet har mycket hög koncentrerat av chilifrukt. Dessutom är dessa kapslar kompletterade med kolin, krom, glukomannan, hallonketon och koffein. Det innebär en ökad mättnadskänsla, normal fettomsättning och mer fokus.

3. Grönt Te Extrakt

Extrakt från grönt te har alltid spelat en viktig roll i viktnedgång. Det beror på att det är så högkoncentrerat att man får i sig stora mängder av det goda genom få tabletter. Healthwells grön tee är består av vegetabiliska kapslar och det gröna teet kommer från mycket bra teebuskar (Camellia sinensis) och består av 40 % polyfenoler. 1 kg av extraktet motsvarar 15 kg grönt tee.

På sidan finns även kosttillskott som innehåller ämnen för att minska vattenmängden i kroppen. Bland dessa kosttillskott finns Core Waterloss som innehåller ämnen som är vattendrivande samt ämnen som bidrar till kroppens normala energiomsättning.

Innan du köper fettförbränningspiller

Precis som med de alla kosttillskott är det viktigt att du först kollar att det kommer från en leverantör som är seriös och följer god sed för tillverkning av kosttillskott. Leta efter GMP-certifikationen hos tillverkaren innan du köper tillskottet. GMP (Good Manufacturing Practice) betyder att tillverkaren har följt riktlinjerna för god tillverkningssed vad beträffar produktion, personalutbildning och packning. I Sverige är det Läkemedelsverket som kontrollerar så att tillverkaren tillämpar föreskrifterna för att få GMP-certifikationen.

Läs också innehållsförteckningen för att säkerställa att kosttillskottet du köper inte innehåller en massa fyllnadsmedel och tillsatta medel. Ibland förkunnar innehållsförteckningen att kosttillskottet förutom den aktiva ingrediensen som du är ute efter, även innehåller ”andra ingredienser”. Det här kan vara ett sätt för tillverkaren att fylla ut innehållet, för att komma billigare undan, och dessutom vet du ju då inte helt säkert vad det är du köper, eller om kosttillskottet kommer att ha önskad effekt. Det är därför viktigt att du läser dig till hur mycket av den aktiva ingrediensen som produkten innehåller.

Sammanfattningsvis är det alltså viktigt att du köper kosttillskott från tillverkare som:

  • Är GMP-certifierade
  • Har en tydlig innehållsförteckning utan fyllnadsmedel
  • Redogör för vad ”andra ingredienser” innebär och vad de tillför

Bra ingredienser i fettförbrännande tabletter

Så vilka är då de vanligaste ingredienserna i fettförbränningstabletter och fettförbränningspiller? Vi rekommenderar att du väljer tabletter för viktminskning som innehåller några eller flera av dessa ingredienser.

  • CLA –  är en väldokumenterad fettsyra som fler forskare tittat på dess viktminskningsegenskaper. På svenska kallas CLA för konjugerad linolsyra och på engelska conjugated linoleic.
  • Garcinia Cambogia-extrakt –  somliga fettförbränningstabletter har denna exotiska frukt som ingrediens. Ur fruktens skap utvinner man ett extrakt för viktminskning som har en hög koncentration om hydroxicitronsyra (HCA).
  • Gröna kaffebönor – innehåller dina tabletter grönt kaffe har de klorogensyra som kan leda till viktminskning.
  • Grönt te – Grönt te tillsammans med träning bidrar till mindre fett på kroppen. Dessutom stärks immunförsvaret och man känner sig mer fokuserad. Grönt te är därför en mycket vanlig ingrediens.
  • Svartpeppar –  kan både hjälpa till att minska bildandet av nya fettceller och kan hjälpa kroppen att tillgodogöra sig mer av andra ämnen i kapslarna.
  • Karnitin eller L-karnitin –  är en aminosyra som kanske kan göra det möjligt för kroppen att använda fett som bränsle.
  • Koffein – koffein finns med i fettförbränningstabletter av två anledningar. Dels kan de minska aptiten och dels stimulerar koffein adrenalinet och noradrenainet i kroppen vilka bryter ner fettsyror.

Vad spelar fett för roll i viktuppgång?

Fett är ett omdiskuterat näringsämne som fått spela både bov och hjälte i olika dieter. Förr anklagades ofta fett vara orsaken till viktuppgång, och därför gick många dieter för viktnedgång ut på att i så stor omfattning som möjligt utesluta fett ur kosten. På senare tid har dieter med totalt motsatta teorier dykt upp. Då förespråkas istället att äta mycket fett för att gå ner i vikt, medan andra näringsämnen utesluts. Så vad är sanningen om fett egentligen?

Faktum är att fettet är en viktig energikälla och förser våra kroppar med nödvändiga, så kallade essentiella fettsyror, som bland annat hjälper till att reglera blodtryck och stärker immunförsvaret. Dessa fettsyror är rent livsnödvändiga för foster och små barn för att de ska kunna växa och utvecklas på ett normalt sätt.

Det gäller dock att skilja på olika typer av fett. Vissa av de essentiella fettsyrorna behöver vi få i oss via maten, andra inte. Och en del av dem är inte särskilt hälsosamma alls. Det gäller alltså att känna till vilka livsmedel som innehåller de bra fetterna, och vilka som innehåller de sämre varianterna, och hur mycket eller lite vi bör äta av dem.

Fettets egenskaper

Fett kommer i olika skepnader, och mycket av vår kost innehåller näringsämnet. Fettets egenskaper bestäms av fettmolekylerna som sammanlänkas i de olika näringsämnena. Fett är en suverän energikälla, men anledningen till att det fått dåligt rykte är att det är lätt att vi äter för mycket av det. Det fett som inte förbränns lagras nämligen som en energireserv i vår fettvävnad. Om reserverna inte förbrukas kommer det därför leda till viktuppgång.

Kroppens fettreserver förbrukas vid lågintensiva aktiviteter, men kan också förbrukas om kroppen inte får i sig tillräckligt med kolhydrater. Det är därför som vissa dieter förespråkar att dra ner på kolhydraterna men att äta fett, som ett sätt att gå ner i vikt. För om kroppen inte har kolhydrater att förbränna så kommer den att börja bränna av fettreserverna.

En annan anledning till att fett förespråkas som ett bra näringsämne vid viktnedgång, är att det håller oss mätta en längre tid, och därför kan förhindra impulsen att småäta mellan måltiderna. Fettet skyddar även våra inre organ och fungerar som värmeisolering för kroppen. Dessutom är fett nödvändigt för att kroppen ska kunna ta upp fettlösliga vitaminer, exempelvis A-, D, E- och K-vitamin.

Olika typer av fett

Du har säkert hört talas om begreppen mättade och omättade fetter.
Mättat fett kommer exempelvis från kött, smör och mejeriprodukter, medan omättat fett bland annat återfinns i vegetabiliska oljor, nötter och fisk. Det mättade fettet kan bland annat leda till förhöjda kolesterolvärden i kroppen och brukar rekommenderas att inte intas i för stora mängder, även om det finns dieter som säger det motsatta, exempelvis carnivore-dieten. Just förhöjda kolesterolvärden är inte nödvändigtvis farligt, men man skiljer på skadliga kolesterolvärden (LDL) och det goda HDL-kolesterolet.

Det omättade fettsyrorna anses generellt vara hälsosammare för kroppen, med dess omega-3 som bidrar till normal hjärt- och kärlfunktion. Dessa fettsyror kan inte kroppen själv tillverka, utan det krävs att vi får i oss dem från kosten. Källor till omega-3 (samt omega-6 och omega-9, som också är viktiga fettsyror) återfinns i nötter, avokado, lax, olivolja, med mera.

En tredje kategori av fett är så kallade transfetter. Dessa finns naturligt i vissa mejeriprodukter, men framförallt kan de tillverkas på kemisk väg. Transfett är ett omättat fett som har härdats för att få samma hårda struktur som mättat fett, och det är ett fett som vi bör undvika, då det bidrar till att öka det skadliga kolesterolet. Den enda anledningen till att transfetter tas fram på kemisk väg är för att det är billigare för livsmedelsföretag att tillverka produkter med det här fettet. Kemiskt framställda transfetter finns ofta i fabrikstillverkade kakor och i godis.

Att tänka på när det gäller fettkonsumtion

Livsmedelsverket rekommenderar att mellan 25 och 40 procent av det dagliga energiintaget ska komma från fett, och av det ska max 10 procentenheter komma från mättat fett, och 1 procentenhet bör bestå av omega-3.

Fett nödvändigt näringsämne för att våra kroppar ska fungera optimalt, men det är också viktigt att känna till skillnaderna mellan olika typer av fett, och således välja rätt sorts fetter i mängder som inte påverkar kroppen negativt, exempelvis genom viktuppgång eller förhöjda värden av det skadliga kolesterolet. Om du är en person som äter en varierad kost, och regelbundet äter exempelvis lax, oliv- eller rapsolja, nötter och avokado, så är chanserna goda att du får i dig tillräckligt med bra fetter.

Hur fungerar fettförbränningstabletter vid viktnedgång?

Som vi kunnat konstatera så är fett av rätt typ ett näringsrikt och nödvändigt ämne för kroppen, men då det lagras i överflöd drabbas vi av övervikt. För att bränna av det överflödiga fettet behöver förändringar göras, dels vad gäller daglig motion och dels vad gäller vad vi äter. Eftersom vi behöver energi för att motionera kan vi inte bara sluta äta energirika livsmedel, och dessutom är det ingen framkomlig väg att svälta sig själv till att tappa vikt heller. Viktnedgång bör ske stegvis och på ett hälsosamt sätt, där kroppen också får chansen stärkas genom muskelbyggnad.

Det är där som fettförbränningspiller kommer in i bilden. Dessa kosttillskott är framtagna för att öka kroppens energi, samtidigt som ämnesomsättningen stimuleras till att bränna fett snabbare. Fettförbränningspiller innehåller ofta koffein i ganska höga mängder. Koffeinet bidrar med sin uppiggande effekt till energi för att öka prestationsförmågan under träning. Studier visar också att koffein har positiva effekter på ämnesomsättningen generellt, då ämnet har en tendens att öka kroppstemperaturen. Energiförbrukningen i kroppen ökar också vid intag av koffein, vilket leder till att det teoretiskt sett kan gå snabbare att tappa vikt.

Övriga ingredienser i fettförbränningspiller kan vara grönt te, krom, cayennepeppar och kolin, med flera. Samtliga ingredienser spelar roll i ämnesomsättning och förbränning. Kaktusextrakt är en annan vanlig ingrediens. Den innehåller viktiga vitaminer, karotenoider och antioxidanter. Dessutom har den en aptitnedsättande effekt, vilket är hjälpsamt under en diet, då det ibland är svårt att hålla aptiten i schack.

Viktigt att tänka på angående kosttillskott

Kosttillskott bör betraktas som ett komplement till en varierad kost och en hälsosam livsstil, snarare än en ersättare för hela måltider eller motion. De bör heller inte ses som ersättare till receptbelagda mediciner. Ibland räcker det att ta kosttillskott för att behandla vissa sjukdomar eller åkommor, men det är viktigt att rådgöra med din läkare innan du försöker ersätta mediciner som förskrivits från sjukvården med kosttillskott.