En nyttig sallad kan förlänga ditt liv – 5 grönsaker du ska äta mer av

De flesta vet att grönsaker och frukt innehåller massa nyttigheter som kroppen behöver. Trots detta får många av oss inte i oss alla de frukt, bär och grönsaker vi borde varje dag. Enligt experter borde de flesta av oss äta dubbelt så mycket frukt och grönt jämfört med vad vi gör idag. Vissa grönsaker innehåller dock mer nyttigheter än andra. Supernyttigt tipsar om de nyttigaste grönsakerna att hacka ner i din dagliga sallad – för ett längre och piggare liv. 

Ät en regnbåge av frukt och grönt varje dag

Många experter menar att man varje dag ska äta frukt och grönt från hela färgpaletten. ”Ät en regnbåge varje dag” är ett populärt talesätt. Färgerna på frukt, bär och grönsaker avslöjar vilka vitaminer de är rika på. Om man äter från hela färgskalan får man alltså i sig en palett av vitaminer och mineraler. Det gör dessutom salladen lite roligare att äta!

Grönsaker du ska äta mer av

Paprika

När man tänker på C-vitamin brukar de flesta tänka på citrusfrukter. Den gula, röda och orangea färgen kan leda oss till en grönsak med samma egenskap, nämligen paprika. Paprika, särskilt gul och röd, är nämligen sprängfylld av C-vitamin. Förutom C-vitamin så innehåller paprika även betakaroten, kalium, järn och fibrer. 

Tomater

En annan grönsak i den varma färgskalan är tomat. Tomaten innehåller massor av mineraler och vitaminer. Den är till exempel rik på karotenoider, C-vitamin, E-vitamin och kalium. Tomatens näringsinnehåll kan bland annat minska risken för högt blocksocker, höga blodfetter och viktökning. 

Lök

Lök ger mycket smak till en sallad, något många uppskattar. Vilken tur att det även är en grönsak fylld av nyttigheter. Gul och röd lök innehåller bland annat fenoler, en antioxidant som anses minska risken för infektioner och skyddar kroppens celler mot skador. 

Ruccola

Vad är en sallad utan grönt? När det kommer till bladgrönsaker är ruccola en riktigt vitaminbomb. Ruccola innehåller bland annat höga halter nitrit som förebygger höga blodfetter, högt blodsocker och högt blodtryck. De gröna bladen är även rika på A-vitamin, C-vitamin och K-vitamin. 

Bönor

Man kan enkelt göra en sallad mer proteinrik genom att lägga till baljväxter, till exempel olika former av bönor. Torkade sojabönor är ett perfekt substitut för kött med sitt höga proteininnehåll och höga innehåll av fibrer. 

Länkar:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*