Fem nyttigare frukostflingor

Nyttiga alternativ till frukostflingor
Att byta ut dina frukostflingor är en liten förändring som kan ge stor effekt på din frukosts näringsinnehåll.

Frukostflingor är inte lika populära idag som de var för några årtionden sedan. Men det är fortfarande många som äter dem varje dag, trots att deras näringsinnehåll inte är det bästa för vår hälsa. Frukostflingor består i de flesta fall består av högprocessade spannmål med mycket tillsatt socker och lite övrig näring. Det gäller tyvärr särskilt för flingorna som marknadsförs mot barn.

En allmän regel för att förbättra sin kost är att byta ut högprocessade livsmedel mot naturliga råvaror. Det är en bra idé även när det kommer till frukostflingor.

Söta müsli-varianter kan till exempel bytas ut mot vanliga fiberhavregryn och risprodukter som Rice Krispies kan ersättas av naturellt puffat ris. Istället för industrisocker kan du smaksätta frukostskålen själv med frukt, bär eller honung.

Men det finns också ett stort utbud av nyttigare alternativa flingor och müsli, bland annat från varumärken som Paulúns och Urtekram. Dessa innehåller ofta dinkel, bovete och andra mer näringsrika alternativ till raffinerat vete. Som alltid bör du dock hålla koll på näringsdeklarationen för att se till att produkterna verkligen inte innehåller onödigt tillsatt socker.

Recept: Hemgjord müsli med kardemumma och jordgubbar

Müsli med kardemumma och jordgubbar
Rostad müsli med frön, kokos och jordgubbar. Från Sandras Matkrypin.

Ett annat alternativ till onyttiga frukostflingor är att göra sin egen müsli med frön, nötter, kokos och andra näringsrika råvaror. Det här är ett spännande recept på en müsli med jordgubbar, mango, kokos, havregryn och en mängd olika fröer. Müslin är även kryddad med kardemumma och agavesirap.

Har du någonsin funderat på att göra din egna ugnsrostade müsli är det här recepten en god inspirationskälla. Se hela receptet på Sandrasmatkrypin.se.

Källor

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*