Mest näring per krona – Tips på billiga och näringsrika livsmedel

Att äta nyttigt betyder inte att man måste spendera massa pengar på dyra kosttillskott, shaker och hypade frön, nötter och bär som säljs dyrt i specialaffärer. Den allra nyttigaste kosten hittar vi i den vanliga matbutiken – och många gånger är den riktigt billig jämfört med vad vi kanske brukar stoppa i handlingskorgen. 

Här är tips på livsmedel som är snälla mot hälsan och miljön, och även plånboken.

Billig och nyttig mat

Vilka livsmedel ger egentligen mest näring per krona?

Kål

Kål, denna underbara svenska gröda som är proppfull av näring men snål på kalorier. Kål finns i flera olika färger och former. Vi har grönkålen, vitkålen, svartkålen, brysselkålen, rödkålen, spetskålen, savojkålen och broccoli – alla lika sprängfyllda av livsviktiga näringsämnen. Alla kålsorter är till exempel utmärkta källor för C-vitamin. Bara en portion vitkål ger dig tillräckligt mycket C-vitamin för hela dagen. De är även fullproppade av antioxidanter. Antioxidanterna ger den starka färgen på kålen, men även den bleka vitkålen har antioxidanter så det räcker och blir över. Kål är även en god källa för fibrer som håller igång magen. 

Kål är mångsidigt, odlas i Sverige, är billig och håller länge. Ett perfekt livsmedel med andra ord.

Rotfrukter

Ett annat livsmedel som odlas på hemmaplan är rotfrukter. Morötter, kålrot, rödbetor, palsternacka och potatis – billiga och näringsrika livsmedel som dessutom är kalorisnåla. Rotfrukter ger dessutom en snabb mättnadskänsla. Rotfrukter är fullproppade av näringsämnen och antioxidanter. Rödbetor innehåller till exempel ämnet nitrat som påverkar kroppens syreupptagning positivt. Är man löpare kan det därför vara en god idé att lägga till lite rödbetor i dieten.  

Rotfrukter håller länge om de förvaras svalt och mörkt och har en lång säsong i Sverige. Mycket näring för en liten peng. 

Ägg

Protein är viktigt för att kroppen ska må bra och hålla sig stark. Ett billigt livsmedel fullproppat av protein är förstås ägg. Proteinet i äggvitan har hög kvalitet och kan lätt användas av kroppen. I äggulan finns livsviktiga fetter och kolesterol. Ägg innehåller även antioxidanter och i stort sätt alla näringsämnen vi behöver – förutom fibrer och C-vitamin (men det kan vi ju äta kål för att få i oss). 

Havre

Havre odlas det mycket i Sverige. Närproducerat betyder att det är bra för miljön och ofta även för plånboken. Lyckligtvis är havre även fullproppat av vitaminer och mineraler. Det innehåller bland annat rikligt av B-vitamin, järn, zink och magnesium. Havre är även rikt på fibrer som både är bra för magen och för att hålla blodsockret på jämna nivåer. En skål havregrynsgröt på morgonen ger en utmärkt start på dagen och en skön mättnadskänsla – och du betalar bara några få kronor per portion. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*