Snabba på solbrännan och skydda din hud med betakaroten

A picture containing carrot, cutting, board, plant  Description automatically generated

Betakaroten är terpenoiden och antioxidanten som är ett förstadium till A-vitamin. Betakaroten bidrar bland annat till att ge en brun ton till huden, samt hjälper hudens inre skydd mot solens strålar. Men betakaroten bidrar till fler positiva saker i kroppen. Följ med i den här guiden och lär dig allt om betakarotenets effekter och hur du kan boosta din hälsa med kosttillskott.

Vilka positiva hälsoeffekter har betakaroten?

Betakaroten är ett ämne som finns rikligt i vissa grönsaker och frukt, främst i morot, men också i tomater, pumpa, sötpotatis, persilja, grönkål, spenat, aprikos, mango och papaya. Det populära gojibäret är också mycket rikt på betakaroten.

När du får i dig betakaroten så lagras ämnet i hudens fettlager. Betakaroten bidrar till att producera melanin, vilket är hudens skydd inifrån mot solen. Betakarotenet bidrar också till att vi får en fin lyster i huden vid solbränna, då det främjar hudens pigmentering, och därför tar många betakaroten som kosttillskott innan solsemestern. Kosttillskott med betakaroten är ett enkelt sätt att få i sig en stor mängd av ämnet.

Anledningen till att man säger att betakaroten är ett förstadium till vitamin A är för att det i sig själv inte är ett essentiellt näringsämne. Men det kan omvandlas till A-vitamin, dock först när kroppen behöver det. Om du får i dig mycket betakaroten genom kosten eller genom kosttillskott, behöver du därför inte oroa dig för att det blir en överdos av A-vitamin i kroppen. För mycket A-vitamin är nämligen skadligt, då det bland annat kan förhindra upptagningen av D-vitamin.
Så betakarotenet omvandlas inte till A-vitamin förrän kroppen verkligen behöver det, och väl då så får kroppen alla fördelar som A-vitaminet för med sig.

A-vitaminet behövs för att hud, syn och slemhinnor ska fungera normalt.

Betakaroten fungerar också som antioxidant och skyddar kroppen mot fria radikaler.

Andra hälsofördelar som har kopplats till ett rikt intag av betakaroten innefattar bland annat:

Bättre bibehållen kognitiv förmåga

Starkare immunförsvar

Sänkt kolesterolvärde

Bättre matsmältning

Ökad gifttolerans

Vad innehåller betakaroten?

Betakaroten har alltså en rad olika hälsofördelar, och det beror på dess komponenter. De beståndsdelar som ger ämnet dessa positiva effekter är:

Antioxidanter

Betakarotenet är en antioxidant.
När vår kropp förbränner syre förlöses så kallade fria radikaler i kroppen. Fria radikaler och oxidation är naturligt, men om det blir för mycket och kroppen utsätts för oxidativ stress kan det skada våra celler, vilket kan få förödande konsekvenser, i form av sjukdomar som cancer, Alzheimers, diabetes och inflammatoriska sjukdomar.

Stress är en faktor som kan öka mängden fria radikaler i kroppen, liksom infektioner, strålning och rökning. Antioxidanter är nödvändiga för att motverka de här processerna. Kroppen producerar själv några typer av antioxidanter, och andra får vi i oss genom exempelvis vitaminer, karotenoider (som betakaroten) och proteiner.

A-vitamin

Betakarotenet är den form av karotener som producerar den högst mängden A-vitamin.

A-vitamin är viktig för oss människor då den behövs för att syn, hud och slemhinnor ska fungera. I Sverige råder det generellt inte någon brist på A-vitamin eftersom vi får i oss tillräckliga mängder genom en normal kosthållning.

De två vanligaste formerna som A-vitamin förekommer i är grupperna retinol och karoten. Den förstnämnda gruppen finns i animalisk kost, som inälvsmat, smör, ost och ägg.

Den andra gruppen, retinol, innebär den vegetabiliska källan. För personer som inte äter animaliska produkter behöver det alltså inte råda någon brist på A-vitamin, då betakarotenet som vi får i oss genom grönsaker och rotfrukter kan omvandlas till A-vitamin, som vi tidigare har nämnt.

I de delar av världen där det råder brist på A-vitamin kan det leda till allvarliga konsekvenser på hälsan, exempelvis nattblindhet och sämre motståndskraft mot infektioner. Brist på A-vitamin är den största orsaken till blindhet i världen idag.

A-vitamin går även att överdosera på. Det är skadligt i för stora mängder, och framförallt gravida bör vara försiktiga med att få i sig för mycket A-vitamin. Det är främst genom kosttillskott som det går att få i sig för mycket av vitaminen, men även leverrätter bör undvikas för att inte hamna över dagsgränsen av A-vitamin, som är 3 milligram för vuxna.

Var kan jag köpa kosttillskottet?

Om du äter en kost som innehåller rikligt med betakaroten behöver du i regel inte ta något kosttillskott. Många tar dock tillskott av betakaroten då det är ett enkelt sätt att få i sig stora mängder av ämnet, vilket ger en ökad hudpigmentering, för att kunna bli naturligt brun.
Om du vet att du inte äter tillräckligt med livsmedel som innehåller betakaroten, så kan det vara en bra idé att komplettera med kosttillskott.

Genom betakaroten som kosttillskott kan kroppen tillföras omkring 25 milligram eller mer per dag, och så höga doser får vi vanligen inte genom kosten. Även om betakaroten har flera hälsofördelar, så är kosttillskotten främst framtagna för personer som vill snabba på sin solbränna.

Hos återförsäljare som svensktkosttillskott.se och bodystore.com kan du köpa betakaroten som kosttillskott från flera olika tillverkare. Vanligtvis kommer tillskottet i kapselform, och kan som sagt fungera som ersättare eller komplement till en kost som saknar större mängder frukt och grönt, eller som ett sätt att göra kroppen mer mottaglig för att få en snygg solbränna, där tillskottet börjar tas 2 till 3 månader innan solsemestern.

Betakaroten finns även som ingrediens i en särskild sololja, som även den säljs på sidan.

Eftersom betakaroten är fettlösligt, bör de intas tillsammans med måltid, som innehåller fett. På så vis garanteras att betakarotenet tas upp i kroppen på rätt sätt. Det finns dock vissa kosttillskott där olja har tillsatts, för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig betakarotenet utan att du behöver ta tillskottet tillsammans med mat.

A close up of food  Description automatically generated

Läs på innehållsförpackningen för att få bästa kvaliteten

Precis som med de alla kosttillskott är det viktigt att du först kollar att det kommer från en leverantör som är seriös och följer god sed för tillverkning av kosttillskott. Leta efter GMP-certifikationen hos tillverkaren innan du köper tillskottet.

GMP (Good Manufacturing Practice) betyder att tillverkaren har följt riktlinjerna för god tillverkningssed vad beträffar produktion, personalutbildning och packning.

I Sverige är det Läkemedelsverket som kontrollerar så att tillverkaren tillämpar föreskrifterna för att få GMP-certifikationen.

Läs också innehållsförteckningen för att säkerställa att kosttillskottet du köper inte innehåller en massa fyllnadsmedel och tillsatta medel. Ibland förkunnar innehållsförteckningen att kosttillskottet förutom den aktiva ingrediensen som du är ute efter, även innehåller ”andra ingredienser”. Det här kan vara ett sätt för tillverkaren att fylla ut innehållet, för att komma billigare undan, och dessutom vet du ju då inte helt säkert vad det är du köper, eller om kosttillskottet kommer att ha önskad effekt.

Det är därför viktigt att du läser dig till hur mycket av den aktiva ingrediensen som produkten innehåller.

Sammanfattningsvis är det alltså viktigt att du köper kosttillskott från tillverkare som:

  • Är GMP-certifierade
  • Har en tydlig innehållsförteckning utan fyllnadsmedel
  • Redogör för vad ”andra ingredienser” innebär och vad de tillför

Är betakaroten säkert att använda?

Som vi skrivit tidigare i den här guiden så kan betakaroten som kosttillskott fungera som ett bra komplement eller ersättning för en kost som inte innehåller tillräckligt med karotener.

I regel är kosttillskott med betakaroten inte farligt för människor om det tas i rekommenderade doser, men om konsumtionen överdrivs så finns vissa aspekter att se upp med:

Att ta allt för stora mängder betakaroten är inte någon bra idé, så ett allt för stort intag av ämnet i förlängningen kan leda till karotenemi.

Tillståndet karotenemi innebär att huden missfärgas till en gul eller lite orange nyans, vilket främst syns i handflator och under fötterna. Det är dock ett ofarligt symptom som försvinner så fort den drabbade slutar att äta överdrivet stora mängder av karoten.

De positiva effekterna av antioxidanterna från betakarotenet är att de skyddar cellerna från oxidativ stress. Forskning har dock visa att för rökare som fick i sig stora mängder betakaroten så var risken för lungcancer eller andra cancersjukdomar som kopplas till rökning, större än för rökare som inte hade stora halter av betakaroten i kroppen. Mängden oxidativ stress i kroppen tycks således öka för personer som är rökare och samtidigt tar betakaroten som kosttillskott.

I ljuset av den forskningen bör alltså den som är rökare avstå från att ta tillskott av betakaroten, då hälsoeffekterna kan bli negativa.

Det finns även studier som visar att en långvarig användning av kosttillskott med betakaroten (över de rekommenderade doserna), kan öka risken för hjärtsjukdom. Gravida och ammande kvinnor rekommenderas inte heller att ta stora doser av betakaroten.

Betakarotenets skyddande egenskaper mot solens strålar ska heller inte tolkas som att det kan ersätta användningen av solskyddsprodukter. Om du ska vistas i starkt solljus en längre tid bör du använda solskydd även om du tar betakarotentillskott.

Viktigt att tänka på angående kosttillskott

Kosttillskott bör betraktas som ett komplement till en varierad kost och en hälsosam livsstil, snarare än en ersättare för hela måltider eller motion.

De bör heller inte ses som ersättare till receptbelagda mediciner.
Ibland räcker det att ta kosttillskott för att behandla vissa sjukdomar eller åkommor, men det är viktigt att rådgöra med din läkare innan du försöker ersätta mediciner som förskrivits från sjukvården med kosttillskott.