Rödbetsjuice – näringsrik dryck som håller kroppen i topptrim

A close up of a bottle on a table  Description automatically generated

Att dricka ett glas juice av vår klassiska rödbeta har blivit en populär daglig rutin hos många. Detta efter att forskning visat att rödbetan kan ha mycket positiv inverkan på vår kropp och hälsa. Bland annat sägs drycken kunna sänka blodtrycket och öka prestationsförmågan vid träning.

Vad gör rödbetsjuicen så nyttig?

Vi borde egentligen inte fråga varför rödbetsjuicen är så nyttig, utan snarare vad som gör rödbetan nyttig.

Rödbetsjuicen i sig innehåller ingenting utöver rödbetan som juicen kommer ifrån, men anledningen till att vi fokuserar på rödbetsjuicen är för att de flesta tycker att en shot med rödbetsjuice är att föredra framför att äta en rödbeta varje dag.

Så, vad är det som gör rödbetan till en sådan hälsokur?
Rotfrukten är fullproppad med fibrer, vitaminer och mineraler som är oumbärliga för att hålla oss starka och friska.

Faktum är att man redan under medeltiden använde sig av rödbetan för att bota problem med matsmältning och blodcirkulation, och idag vet vi att rödbetan bidrar till fler positiva hälsoeffekter än så.

Några av hälsofördelarna med att dricka rödbetsjuice regelbundet är:

Sänker blodtrycket och det dåliga kolesterolet

Personer med högt blodtryck har visat sig kunna stabilisera både det diastoliska och det systoliska blodtrycket genom att dricka rödbetsjuice varje dag. Det tros rödbetsjuicens rikedom på nitrat som bidrar till de blodtryckssänkande egenskaperna.

Rödbetsjuice har även visat sig kunna sänka det dåliga kolesterolet, samtidigt som den ökar det goda kolesterolet i kroppen.

Bidrar till ökad muskelstyrka

Nitratet i rödbetan ökar syresättningen i blodet, vilket bidrar till mer uthållighet. På så vis orkar man prestera mer under träning och kan bygga mer muskler.

Bidrar till att hålla vikten

Rödbetsjuicen ger en mättnadskänsla, och utöver det är den så gott som fettfri, samtidigt som den är fullproppad med näringsämnen. Det gör att många hoppar över frukostfrallan och ersätter den med ett glas rödbetsjuice. Nyttigare, mer näringsrikt och mättnadskänslan håller i sig längre.

Förebygger magsår

Rödbetornas innehåll av nitrat, som ombildas till nitrit gör att kväveoxid bildas i magsäcken. Detta bidrar till att återbilda slemhinnan i magen, och således motverkas uppkomsten av magsår.

Skyddar levern

Rödbetsjuicen innehåller aminosyran betain, som bidrar till att minska fettdepåerna i levern och skydda den mot gifter. Betain bidrar också till att motverka inflammation i kroppen.

Stärker hjärtat

Höga homocysteinnivåer kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Rödbetsjuicen innehåller alkoloider och folat som kan sänka de farliga nivåerna av homocystein i kroppen.

Vilka näringsämnen innehåller rödbetsjuice?

Att rödbetsjuicen bidrar till en hälsosam kropp råder det ingen tvekan om. Och det är dess komponenter som gör den så nyttig. Förutom fibrer är rödbetan som juicen kommer ifrån rik på:

Nitrat

Nitrat förekommer naturligt i många livsmedel, främst grönsaker. Nitratet kan omvandlas till nitrit i kroppen vilket förbättrar musklernas förmåga att ta upp syre. Därför är det populärt hos idrottare att inta födoämnen med mycket nitrat, exempelvis rödbetsjuice, för att öka prestationsförmågan. Förutom i rödbetor finns nitrat koncentrerat i exempelvis rädisor, broccoli, spenat, mangold och rucola.

Folat

Rödbetan är mycket rik på folat, eller folsyra, som är en B-vitamin som bland annat bidrar till att motverka blodbrist i kroppen. Folat behövs för att bilda nya celler och röda blodkroppar, och det är många som får i sig för lite folat via sin kost. Folat finns det gott om i rödbetor, och även i kål, bönor, kikärtor, frukt och bär.

Kalium

Kalium bidrar till fungerande muskel- och nervfunktioner, och är mycket viktigt för att förhindra muskelkramper, svaghetskänslor och utmattning. Rödbetan är mycket rik på kalium, så att regelbundet dricka juicen är därför ett bra sätt att undvika kaliumbrist.

Antioxidanter

När vår kropp förbränner syre förlöses så kallade fria radikaler i kroppen. Fria radikaler och oxidation är naturligt, men om det blir för mycket och kroppen utsätts för oxidativ stress kan det skada våra celler, vilket kan få förödande konsekvenser. Stress är en faktor som kan öka mängden fria radikaler i kroppen, liksom infektioner, strålning och rökning. Antioxidanter är nödvändiga för att motverka de här processerna.

Kroppen producerar själv några typer av antioxidanter, och andra får vi i oss genom exempelvis vitaminer, karotenoider och proteiner.

Rödbetan får sin röda färg från fytokemikalierna, vilka även fungerar antioxiderande.

C-vitamin

C-vitamin är en organisk syra och antioxidant, som har positiv inverkan på blodkärl, tänder, hud och benstomme. C-vitamin underlättar även kroppens järnupptagningsförmåga och skyddar våra celler mot oxidativ stress. Vitaminet utgör även ett skydd mot miljögifter, exempelvis besprutningsgifter, tillsatser i maten och luftföroreningar.

Magnesium

Magnesium är en mineral som är viktig för nerv- och muskelfunktioner i kroppen. Magnesium minskar risken för såväl benskörhet som depression, och ser även till att upptaget av D-vitaminet fungerar som det ska.

Levern, immunförsvaret, blodtrycket, hormonsystemet och matsmältningens funktion kan också kopplas till magnesiumet.

Järn

Järn är ett näringsämne som är mycket viktigt för att vår kropp ska kunna fungera normalt. Det bidrar till bildningen av röda blodkroppar, hemoglobin och celldelningsprocessen. Järnet ser även till att syret transporteras i blodet.

Det är således mycket viktigt att få i sig tillräckliga mängder med järn. Invälsmat och blodmat innehåller höga mängder järn, men även kött, fisk och ägg. Vegetarisk mat med järn är bland annat fullkornsprodukter, spenat och inte minst rödbetor.

Zink

Zink hjälper till med kroppens ph-balans och kolhydratomsättningen. Zink hjälper även till med celldelningsprocessen och ser till att hålla vår hud, vårt hår och våra naglar friska. Zink återfinns även i kroppen i bland annat sköldkörteln, levern och njurarna.

Livsmedel från växtriket har i regel en låg zinkhalt, och återfinns istället i större utsträckning i kött, fisk, fågel, mejeriprodukter och inälvsmat.

Brist på zink kan ge hudbesvär, sämre försvar mot infektioner, sämre sårläkning och hos barn och ungdomar kan zinkbrist leda till att hämma växten.

Särskilt om både kött- och mejeriprodukter utesluts ur kosten så kan det vara bra att hålla koll på vilka växtbaserade källor till zink som finns.

Var köper jag rödbetsjuice?

Rödbetsjuice går förstås att pressa själv för den som har tid och ork. Den bästa rödbetsjuicen kommer direkt från rotfrukten så vill man vara säker på att få i sig alla näringsämnen så kan man pressa en ekologiskt odlad rödbeta själv varje morgon.

Det är dock förståeligt att de flesta gärna slipper det arbetet och istället köper juicen färdig eller som shot.

Återförsäljare som Body Store och Svenskt Kosttillskott har flera produkter av hög kvalitet med rödbetor som huvudsaklig ingrediens i lager.

Det rekommenderade intaget av rödbetsjuice är 2–3 dl om dagen.

Den populära produkten Beet it finns att köpa både som shot, med extra tillsatt nitrat för att bidra till ökad prestationsförmåga i gymmet, eller som ekologisk juice i tetrapack.

Hos Svenskt Kosttillskott finns även andra ekologiska varianter av rödbetsjuice att välja på, samt andra produkter med den hälsosamma rödbetan, exempelvis rödbetspulver (som kan tillsättas i smoothies eller maträtter) och kosttillskott med rödbetspulver i kapselform, för den som inte uppskattar smaken av rödbetsjuice.

Just smaken är en vattendelare. Många tycker att rödbetsjuicen smakar illa, och det är också en av anledningarna till att många juicer som går att köpa även innehåller lite äppeljuice eller liknande.

Det går förstås bra att själv tillsatta ingredienser till rödbetsjuicen för att förhöja smakupplevelsen också.

Ingefära och rödbetsjuice är en smakkombination som många uppskattar. Andra vanligare smakförhöjare är juice från citron, äpple och apelsin.

Bara fantasin sätter gränser för vilka blandningar du kan göra!

A close up of a sign  Description automatically generated

Hur vet jag vilken rödbetsjuice jag ska välja?

Vi rekommenderar att välja en rödbetsjuice där innehållet till så stor del som möjligt kommer från rödbeta. I vissa fall har extra nitrat tillsatts. I andra fall har tillverkaren valt att tillsätta till äppelcidervinäger för hållbarhetens skull, eller äppeljuice för att runda av smaken något.

Detta är endast i små mängder och ingenting som påverkar näringsinnehållet i juicen. Vi rekommenderar också att välja en ekologisk juice när det är möjligt för att vara säker på att produkten är fri från onödiga tillsatser och annat som kan påverka näringen negativt.

Är det säkert att regelbundet dricka rödbetsjuice?

För de allra flesta är det bara nyttigt att dricka rödbetsjuice regelbundet. Näringsämnena i juicen bidrar till att våra kroppar fungerar optimalt.

Urinen kan färgas röd vid regelbunden rödbetsjuicekonsumtion, men det är helt normalt.

Då juicen också kan ha blodtryckssänkande egenskaper rekommenderas inte att dricka mycket rödbetsjuice om man har lågt blodtryck.

För personer med nedsatt njurfunktion är det inte bra att konsumera för stora mängder oxalsyra. Då är det inte en bra idé att dricka större mängder av rödbetsjuice, då det kan leda till njursten.

Barn under ett år bör undvika att dricka rödbetsjuice på grund av det höga innehållet av nitrat och nitrit.

Livsmedelsverket ser dock inga problem med regelbundet intag av rödbetsjuice för vuxna.

Viktigt att tänka på angående kosttillskott

Rödbetsjuice bör i likhet med annat kosttillskott betraktas som ett komplement till en varierad kost och en hälsosam livsstil, snarare än en ersättare för hela måltider eller motion.

De bör heller inte ses som ersättare till receptbelagda mediciner.

Ibland räcker det att ta kosttillskott för att behandla vissa sjukdomar eller åkommor, men det är viktigt att rådgöra med din läkare innan du försöker ersätta mediciner som förskrivits från sjukvården med kosttillskott.