Minska stressen och få tillbaka orken med Ashwagandha – den stärkande roten

A close up of a green plant  Description automatically generated

Aswagandha (även kallad indisk ginseng eller vinterkörsbär) är en växt vars namn på sanskrit betyder ungefär ”doften av hästen”. Ett namn som kanske inte precis lockar till konsumtion, men faktum är att rötternas doft till trots (ja, de luktar faktiskt hästliknande), så har växten flera medicinska egenskaper. Ashwagandha-växtens rötter och blad används till att framställa kosttillskott och läkemedel som sägs sänka stressnivåerna, stärka immunförsvaret och kunna behandla flera sjukdomar.

Vilka positiva hälsoeffekter har Ashwagandha?

Aswagandha är en så kallad adaptogen, det vill säga en växt som bidrar till att lindra ett flertal olika kroppsliga påfrestningar, exempelvis stress, oro och trötthet. Andra exempel på adaptogener är rosenrot och ginseng. Det är alternativläkemedel som säljs receptfritt som kosttillskott, och för de allra flesta människor så har de inga biverkningar vid normal användning.

Anledningen till att man tillverkar kosttillskott av ashwagandha-växten beror på den flera tusen år långa traditionen från Indien, där den har använts som alternativmedicin. Ashwagandha-växtens rötter och blad innehåller flera aktiva ämnen, exempelvis höga halter av withanolider, som har positiva hälsoegenskaper. Bland annat fungerar de antiinflammatoriskt, antioxidativt och stressdämpande. Roten sägs även kunna höja den både den fysiska och psykiska prestationsförmågan.

Traditionellt har ashwagandha även använts för behandling av artrit, ångest, sömnsvårigheter, leversjukdomar och menstruationsbesvär. Dessutom tros läkemedlet kunna ha effekt på glukosnivåerna och blodfetter.
Ashwagandha kan också användas för sårbehandling och ryggvärk.

Historiskt har ashwagandha även använts för behandling av:

Artrit

Förstoppning

Sömnlöshet

Hudåkommor

Gastrointestinala problem

Feber

Ormbett

Minnesförlust

Med andra ord har växten en mängd olika användningsområden. Även om det krävs mer forskning för att vetenskapligt kunna säkerställa effekten inom alla områden som det hävdas att ashwagandha kan rå på, så finns det väldokumenterade bevis för att den har goda effekter på flera av åkommorna som nämns här ovan.

I Sverige marknadsförs produkten främst som ett kosttillskott som syftar till att vara minska stress och oro. Och faktum är ju att många andra sjukdomar uppkommer just som ett resultat av stress och oro. Sömnproblem, minskad sexuell lust, magproblem och trötthet kan ofta kopplas till stress och oro. Ashwagandhas dokumenterade effekt vad beträffar att sänka nivåerna av stresshormonet kortisol, kan ju faktiskt därför leda till att en massa andra typer av kroppsliga besvär också lindras.

Stressens farliga konsekvenser

När våra kroppar under en längre tid utsätts för stress så ökar kroppens produktion av kortisol. Det leder till att muskler och fettceller bryts ner, blodsockerhalten och insulinnivån ökar. I förlängningen leder stressen till att ämnesomsättningen sjunker och fett lagras i kroppen, vilket leder till att vi går upp i vikt. Kroppens energiproduktion minskar och vi får allt svårare att försvara oss mot stressen.

Stress har blivit en av vår tids stora hälsoproblem och kan leda till följdsjukdomar. Kronisk stress kan få allvarliga konsekvenser, och det finns forskning som visar att det finns en koppling mellan stress och cancer, lungsjukdomar, depression, hjärtbesvär och leversjukdomar. Dessutom kan stress påverka vårt immunsystem negativt.

Stress kan också leda till svårigheter med att kontrollera våra känslor, sänka testosteronnivåer hos män, orsaka övervikt och minskad sexlust.

Att hitta sätt att sänka stressnivåerna är alltså bokstavligen livsviktigt. Det kan handla om livsstilsförändringar, exempelvis prioritera mer fritid framför jobb och motionera mer. Som komplement kan kosttillskott som ashwagandha vara ett bra alternativ för att sänka stressnivåerna och därmed försöka hitta balans i vardagen.

Vad innehåller ashwagandha?

Det är de aktiva komponenterna i ashwagandha som gör att den kan användas för att bota eller dämpa symptomen på så många olika åkommor. Ashwagandha innehåller bland annat:

Antioxidanter

Antioxidanter är kroppens försvar mot cellnedbrytande fria radikaler, och vanligtvis får vi i oss antioxidanter från frukt och grönt. Många vitaminer och mineraler fungerar även som antioxidanter.
När vår kropp förbränner syre förlöses så kallade fria radikaler i kroppen. Fria radikaler och oxidation är naturligt, men om det blir för mycket och kroppen utsätts för oxidativ stress kan det skada våra celler, vilket kan få förödande konsekvenser. Stress är en faktor som kan öka mängden fria radikaler i kroppen, liksom infektioner, strålning och rökning. Antioxidanter är nödvändiga för att motverka de här processerna. Kroppen producerar själv några typer av antioxidanter, och andra får vi i oss genom exempelvis vitaminer, karotenoider och proteiner.

Alkaloider

Alkaloider är en del av en stor grupp kemikalier som tillverkas av växter och innehåller kväve. Många alkaloider har potenta farmakologiska effekter. Alkaloider inkluderar kokain, nikotin, stryknin, koffein, morfin, pilokarpin, atropin, metamfetamin, mescaline, efedrin och tryptamin. Alkaloiderna har alltså stor inverkan på människokroppen och har använts i droger och mediciner sedan urminnes tider. Många alkaloider är giftiga i stora doser och därför används bara små doser för medicinska effekter. I ashwagandha fungerar de stressänkande.

Aminosyror

Aminosyror är beståndsdelar som bygger upp proteinerna i kroppen. Det är vanligt att personer som tränar hårt tar aminosyror som kosttillskott, då de förhindrar muskelnedbrytning och skyndar på återhämtningen. I ashwagandha finns aminosyror och det är en av anledningarna till att kosttillskottet har goda effekter på den fysiska prestationsförmågan.

Ashwagandha aktiverar också bildandet av gonadotropin, som i sin tur ökar bildandet av LH, ett hormon som hjälper till med testosteronbildandet. I kombination med de stressänkande effekterna fungerar därför ashwagandha för att öka sexuell lust.

Var kan jag köpa kosttillskottet?

Hos Bodystore.com hittar du flera olika varumärken som säljer ashwagandha som kosttillskott. Vanligtvis kommer kosttillskottet i kapselform, och det är rekommenderat att du tar 500–1000 mg, 1–2 gånger per dag. Det finns också möjlighet att köpa ashwagandha i pulverform och inta det som dryck. Det traditionella sättet att inta ashwagandha är just som dryck. Pulvret blandas med varm mjölk och honung och tas innan läggdags. Det går givetvis också bra att blanda ner pulvret i en smoothie eller annan dryck.

De allra bästa kosttillskotten med ashwagandha är de som innehåller extrakt från roten. Ibland säljs även ashwagandha med en blandning av rot- och bladextrakt, men generellt anses bäst effekt kunna fås av endast rotextrakt.

Det finns även kosttillskott som är blandningar av exempelvis ashwgandha och ginseng. Tanken är att de båda växterna ska kunna komplettera varandra och på så sätt tas ett kosttillskott fram som erbjuder det bästa av två världar. Medan de ångestdämpande eller stressreducerande effekterna inte är lika starka i ginseng som i ashwgandha, så anses ginseng vara starkare vad beträffar nootropika (som har med kognitiv funktion att göra) och dessutom anses den vara mer antioxidant. Ashwgandha är dock generellt ansedd som en starkare adaptogen än vad ginseng är.

Ashwagandha-kosttillskott i kombination med en balanserad kost med en god sammansättning av protein, fett och fibrer kan bidra till att sänka stressnivåer, fungera antiinflammatoriskt, öka energinivåerna och till och med förebygga tydliga ålderstecken.

Läs på förpackningen för att säkerställa hög kvalitet

Precis som med de alla kosttillskott är det viktigt att du först kollar att det kommer från en leverantör som är seriös och följer god sed för tillverkning av kosttillskott. Leta efter GMP-certifikationen hos tillverkaren innan du köper tillskottet.

GMP (Good Manufacturing Practice) betyder att tillverkaren har följt riktlinjerna för god tillverkningssed vad beträffar produktion, personalutbildning och packning.

I Sverige är det Läkemedelsverket som kontrollerar så att tillverkaren tillämpar föreskrifterna för att få GMP-certifikationen.

Läs också innehållsförteckningen för att säkerställa att kosttillskottet du köper inte innehåller en massa fyllnadsmedel och tillsatta medel. Ibland förkunnar innehållsförteckningen att kosttillskottet förutom den aktiva ingrediensen som du är ute efter, även innehåller ”andra ingredienser”. Det här kan vara ett sätt för tillverkaren att fylla ut innehållet, för att komma billigare undan, och dessutom vet du ju då inte helt säkert vad det är du köper, eller om kosttillskottet kommer att ha önskad effekt.

Det är därför viktigt att du läser dig till hur mycket av den aktiva ingrediensen som produkten innehåller.

Sammanfattningsvis är det alltså viktigt att du köper kosttillskott från tillverkare som:

  • Är GMP-certifierade
  • Har en tydlig innehållsförteckning utan fyllnadsmedel
  • Redogör för vad ”andra ingredienser” innebär och vad de tillför

Är ashwagandha säkert att använda?

Så länge du följer de rekommenderade doserna så är ashwagandha säkert att ta som kosttillskott, även om dess långsiktiga effekter är okända.

Överdosering av ashwagandha ger dock viss toxicitet och orsaka huvudvärk, illamående eller diarré.

Barn samt gravida och ammande kvinnor avråds från att ta kosttillskottet.

Och för personer med autoimmuna sjukdomar (exempelvis sköldkörtelinflammation, diabetes typ 1, lupus och reumatoid artros) rekommenderas att först ta kontakt med läkare för att diskutera om det är lämpligt att ta ashwagandha som tillskott.

Ashwagandha bör heller inte tas om du har magsår.

Kom också ihåg att ashwagandh kan ha effekter på blodsocker och blodtryck, så om du tar mediciner för detta så kan de behöva omjusteras om du också tar ashwagandha.

Viktigt att tänka på angående kosttillskott

Kosttillskott bör betraktas som ett komplement till en varierad kost och en hälsosam livsstil, snarare än en ersättare för hela måltider eller motion.

De bör heller inte ses som ersättare till receptbelagda mediciner.
Ibland räcker det att ta kosttillskott för att behandla vissa sjukdomar eller åkommor, men det är viktigt att rådgöra med din läkare innan du försöker ersätta mediciner som förskrivits från sjukvården med kosttillskott.