Så slutar du äta godis och sötsaker

klocka

Planera nästa måltid innan du hinner bli hungrig

Att bli hungrig är ett dåligt sätt att äta nyttigt. När du känner tröttheten och irritationen från hungern kommer dina förhoppningar om att äta nyttigt snabbt framstå som oviktiga. Planera därför nästa måltid i tid så att du vet vad du vad, var och när du ska äta nästa måltid innan du hinner bli distraherad av hungerkänslor.
stoppskylt

Håll sötsakerna borta från dig och dig borta från sötsakerna

Ha inte godis och sötsaker hemma i skafferiet, handväskan eller någon annanstans där du lätt kan komma åt det. Besök inte heller caféer, bagerier och kiosker där du kan lockas i onödan. Håll onyttigheterna utom syn- och räckhåll så mycket du kan.
rostade jordnötter

Var förberedd med ett nyttigt snacks

Ibland går inte dagarna som planerat. Därför kan det vara bra att ha med dig ett nyttigt snacks att stilla din hunger med när du är hemifrån. Då slipper du hetsäta en näve lösgodis efter jobbet bara för att du kom hem hungrig och trött ett par timmar senare än du trodde.

Stäv ditt sötsug med naturliga råvaror

Fyll kylskåpet och skafferiet med fräscha bär, frukter och nötter. Lär dig göra desserter och mellanmål med naturliga råvaror som bas utan stora mängder tillsatt socker. Om du vågar testa nya recept kommer du upptäcka fler nyttiga favoriter.

Fokusera på dina framsteg

Förr eller senare kommer du misslyckas med att hålla ditt sötsug i styr. Det är helt okej. Det viktiga är att komma ihåg och uppmärksamma alla gånger du lyckats och använda det som motivation till att fortsätta äta nyttigt.
Hälsokost

One Reply to “Så slutar du äta godis och sötsaker”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*