Så kan du använda mandelmjölk med chiafrön

ChiafrönMandelmjölken kan ersätta vanlig mjölk i de flesta recept och chiafrön kan med fördel tillsättas i müsli, smoothies, bröd m.m.

Tillsammans kan dessa två supernyttiga livsmedel användas för att bland annat göra en chiagröt som är rik på fibrer, protein och nyttiga fetter.

Mandelmjölk och chiafrön ger en supernyttig chiagröt

Genom att blanda 3 msk chiafrön med 2 dl mandelmjölk och sedan låta blandningen vila i kylskåpet i minst två timmar får man en härlig chiagröt som kan avnjutas till frukost. Toppa med färska frukter och bär för en extra energiboost.

Smoothies är också någonting man kan variera på många vis. Utgå från mandelmjölken och tillsätt frukt, yoghurt, grönsaker eller vad du vill ha i smoothien och blanda sedan i chiafröna. För en matigare smoothie tillsätter man chiafrön som varit blötlagda i minst 20 minuter.

Mandelmjölk och chiafrön kan även kombineras i bakverk och desserter. För en nyttigare variant av chokladpudding kan man blanda mandelmjölk, chiafrön, kakao, vaniljpulver och sötningsmedel som agavesirap eller honung och sedan låta det blandningen stå vilande i kylskåpet tills det fått önskad konsistens.

Hälsofördelarna med chiafrön

Chiafröet må vara litet men det innehåller stora mängder av nyttigheter som kroppen behöver.

  • Innehåller långsamma kolhydrater som ger nyttig energi.
  • Innehåller mycket fibrer som ger en långsam blodsockerhöjning.
  • Innehåller åtta gånger mer omega-3 än lax.
  • Innehåller fem gånger mer protein än spenat.

Annons

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*