Fördelen med att steka i kokosolja

Kokosolja i stekpannaKokosolja är en utmärkt olja att steka i. Den har flera fördelar jämfört med olivolja och rapsolja, men går att använda i matlagning på samma sätt.

  • Tål höga temperaturer väl
  • Fri från transfetter
  • Ekologisk och kallpressad
  • Innehåller nyttiga MCT-fettsyror


Kokosoljans goda värmetålighet

Normalt sett när man pratar oljor och stekning så handlar det ofta om olivoljor eller rapsoljor. Dessa är såklart bra produkter att använda sig av, men vid stekning så är de här oljorna väldigt känsliga. Värme är inte speciellt bra en längre tid, oljan oxiderar och härsknar och förlorar alla sina positiva egenskaper, där mycket av innehållet försvinner. Dessa oljor fungerar bäst som stekolja när något ska stekas väldigt snabbt, eller långsamt på låg värme. Dessutom är de bra att ringla över färdig mat eller sallader.

Till skillnad från oliv- och rapsolja så är istället kokosolja mycket värmetålig. Det betyder att man kan använda oljan vid stekning i högre temperaturer under längre tid. På grund av sammansättningen i oljan, med stor andel mättade fetter, oxiderar inte olja på samma sätt som andra oljor och bevarar därmed med sina nyttiga egenskaper, något du då får på köpet när du sedan äter den färdiglagade maten.

På grund av bland annat fettsammansättningen så kommer din kropp då få en bra hälsosam kick. Kokosolja innehåller medellånga fettsyror (MCT), vilket är fetter som inte lagras i fettväven i din kropp, utan istället omsätts av din lever och i dina muskler som energi. Genom att dessutom använda kokosolja, alltså inte det silverförpackade kokosfettet, kan inte heller transfetter skapas när du tillagar din mat, vilket är en mycket bra egenskap. Kokosolja är med andra ord ett av de bästa alternativen att steka sin mat i.

Ingenting är nyttigt i för stora mängder

Idag matas vi med budskapet att vi ska använda oss så mycket som möjligt av kokosfett och kokosolja. Det finns helt klart anledningar till att det är så, framför allt kokosoljan har väldigt nyttiga egenskaper, med vitaminer, mineraler och bra fettsyror.

Men precis som med allting annat så är det viktigt att man tänker på måttfullhet och använder sig av sitt sunda förnuft när produkten används. Det är aldrig bra att överdriva konsumtionen av något, och att ha med kokosolja som en komponent av en i övrigt balanserad kost är det bästa av lösningar, då innehållet tas omhand på ett optimalt sätt av din kropp.

Annons

3 Replies to “Fördelen med att steka i kokosolja”

  1. Snälla, skilj på fakta för kallpressad (nyttig) respektive raffinerad (INTE nyttig) kokosolja!! Du blandar egenskaper för dessa två vitt skilda produkter, så att man tror att nästan alla egenskaper du anger gäller båda. De nyttiga egenskaperna kan endast tillskrivas den kallpressade oljan och det är endast den raffinerade oljan som är mycket värmetålig (tål upp emot 235 grader). Du tydliggör inte ens skillnaden mellan kallpressat och raffinerat. Dessutom så stämmer det inte att olivolja är särskilt värmekänslig, utan den tål t.o.m. något högre värme (upp emot ca 190 garder) än kallpressad kokosolja (upp emot ca 180 grader).

    Jag är ingen expert alls, men efter att ha läst enormt mycket om kokosolja och fetter ö.h.t. så är detta vad jag kommit fram till. Här är ett utdrag från info jag har samlat:

    Vad är det för skillnad på kallpressat kokosfett/olja (som brukar kallas kokosolja) och kokosfett/olja t.ex. block med silverfärgat omslag som man köper i kyldisken i mataffären (som brukar kallas kokosfett)?
    Jo det sistnämnda är hårt raffinerat /härdat fett, vilket INTE är nyttigt! Processar man oljor med värme och tryck förändras fettsyrorna och då passar de inte in i kroppens biokemi. Dessutom förstörs bl.a. vitaminer.
    Det är närvaron av transfettsyror som är hälsovådlig. Dessa är fettsyrakedjor som inte har behållit sin naturliga uppbyggnad efter raffineringsprocessen. (Vid hydrogenering av enkla och fleromättade fettsyror omvandlas den naturliga cis-dubbelbindningen till en trans-dubbelbindning och bildar därmed transfettsyror.) Dessutom är den ovan nämnda produkten blekt och deodoriserad.
    Det raffinerade fettet är fritt från lukt och smak (deodoriserat) till skillnad från det kallpressade samt tål högre temperatur än kallpressat, upp mot 235 grader jämfört med ca 180 grader. Raffinerad kokosolja/fett och gee (ren smörolja) är de fetter som tar minst stryk när man hettar upp dem.

    Så här går framställningen till av kallpressad kokosolja: Från det färska kokosnötköttet pressas en mjölk som sedan centrifugeras för att separera oljan. Genom kallpressning helt utan tillsatser, kemikalier, blekningsmedel eller härdning bevaras alla näringsämnen och fettsyror. Man tillsätter ingen värme, men i processen uppstår av sig själv viss värme, dock inte över 40 grader vanligtvis.

    Kallpressad kokosolja är utmärkt att steka i (om inte alltför hög temperatur uppnås) eftersom den tål hög värme utan att oxidera och bilda transfettsyror, jämfört med vegetabiliska oljor, undantaget olivolja som tål ung. samma temperatur, Men ska du steka i ugn, fritera eller poppa popcorn så använd den raffinerade oljan.

  2. Hej
    Vad skall man tro? På nätet kan man läsa från expressen o ica kuriren att det
    Är farligt o onyttigt att steka i kokosfett.
    Vad är det som gäller hur kan ni ha så helt olika rekommendationer?

    • Hej Rose-Marie,

      det är inte nyttigt att steka mat i fett överhuvudtaget. Vid uppvärmning blir de flesta fetter/oljor onyttiga/farliga. Vi på Supernyttigt följer Livsmedelsverkets rekommendationer. Då måste det finnas ett brett forskningsunderlag som stödjer rekommendationerna. Expressen och Ica Kuriren har inget sånt krav utan skriver om det som lockar klick – sen kan texten var baserad på ett smal forskningsstudie som om man läser studien inte alls kommer fram till samma sak som tidningsartikeln. Alltså – läs inte hälsoartiklar i dagspress – de gör troligtvis mer skada (oro) än nytta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*