Hur du lättast rostar pumpakärnor

PumpafrömixRostade pumpakärnor är ett gott och nyttigt snack som du kan göra själv hemma utan någon större ansträngning.

Allt som behövs är pumpakärnor, en ugn, salt och eventuell smaksättning. Rostade pumpakärnor är ett bra alternativ till chips och godis eftersom kärnorna innehåller mycket mindre kolhydrater, men massor av nyttiga vitaminer och mineraler.

I den här artikeln får du lära dig hur du snabbt och enkelt kan rosta dina egna pumpakärnor.



Hur du rostar pumpakärnor i ugn

Det här är ett enkelt grundrecept som du kan använda för att göra dina egna rostade pumpakärnor. Receptet innehåller smör för att ge kärnorna den där härliga lätt söta och svagt syrliga smörsmaken, men om du vill undvika de mättade fetterna i smöret kan du använda en vegetabilisk olja istället.

Olivolja kan också användas för att ge pumpakärnorna en annorlunda, men också väldigt god, smak. För att ge kärnorna mer smak kan du krydda dem med vitlök, chili, kanel eller någon annan krydda som du gillar. Du kan också tillsätta en matsked socker i smörblandningen om du vill göra pumpakärnorna lite sötare. Då blir de dock inte lika nyttiga.

Ingredienser

  • 2,5 dl rengjorda pumpakärnor
  • 15 gram smör (1 msk smält smör)
  • 1 tsk salt
  • Eventuella kryddor

Instruktioner

Börja med att sätta på ugnen på 150 grader. Smält sedan smöret i en kastrull på låg temperatur. Tillsätt saltet och kryddorna. Häll upp pumpakärnorna i en stor skål och därefter rör i det smälta smöret. Blanda kärnorna tills alla har blivit täckta av smöret.




Häll sedan ut pumpakärnorna på en ugnsplåt täckt med bakplåtspapper. Se till att pumpakärnorna bildar ett så tunt lager som möjligt. Det gör att kärnorna blir knaprigare. Låt sedan pumpakärnorna rosta i ugnen i cirka 30 minuter. Rör om ett par gånger under tiden så att de inte bränns.

Tips på hur du kan använda rostade pumpakärnor

Rostade pumpakärnor kan ätas som knaprigt snacks framför TV:n på fredagskvällen eller som ett nyttigt mellanmål på eftermiddagen. De kan också strös över en müsli för att ätas på morgonen tillsammans med yoghurt eller filmmjölk.

Pumpakärnor fungerar också bra tillsammans med sallad eller som garnering på kött eller bröd. Deras milda nötiga smak gör att de precis som sötmandel passar till söta desserter och bakverk. Eftersom de inte innehåller särskilt mycket kolhydrater kan de även ätas av personer som följer LCHF och liknande kolhydratsnåla kosthållningar. Pumpakärnornas höga innehåll av nyttiga fetter gör att det tvärtom är ett väldigt passande LCHF-snack.

Annons