Psylliumfrön – ett effektivt naturligt fibertillskott

PsylliumfröskalPsylliumfrön, eller loppfrön som de också kallas, är små frön med högt fiberinnehåll. Psylliumfröets skal består till 85 % av kostfiber vilket gör det till ett effektivt fibertillskott.

Skalen kan dels köpas separat, antingen hela eller krossade. Men man kan också köpa hela frön med skal. Hela psylliumfrön är lättare att använda i müsliblandningar och bröddegar, medan fröskalen fungerar bättre när de mixas i en smoothie eller krossas till ett mjöl.

  • Fröskalet innehåller 85 % kostfiber
  • Fritt från kolhydrater och fett
  • Använd för att öka fiberhalten i smoothies, bröd eller müsli
  • Förebygger förstoppning


Psylliumfrön och deras näringsvärden

Psylliumfröskal från HelhetshälsaFrönas skal, som kallas psyllium seed husk på engelska, består till 85 % av fibrer. Det gör att våra svaga tarmar inte kan bryta upp dem. Fröna passerar istället tarmsystemet utan att utan att kroppen kan bryta ner dem och ta upp näringsämnena i frökärnan.

Det kan tyckas vara en dålig egenskap eftersom psylliumfröets näringsvärden då blir irrelevanta, men det är inte för sina vitaminer och mineraler som detta frö används. Fröna används som ett fibertillskott just för att de har ett så starkt hölje och innehåller så mycket fibrer. Man kan dock inte förvänta sig att bli mätt på dessa frön eftersom de innehåller 0 kalorier.

Psylliumfrön kommer vanligtvis från en växt med namnet Plantago ovata. Det är en lågvuxen ettårig planta i grobladssläktet som växer i varma och torra klimat. Plantan kommer ursprungligen från områdena kring Sydvästasien, men odlas idag även i de södra delarna av Nordamerika och i områdena kring Medelhavet.

Den största globala exportören av psylliumfrön är Indien. Här i Europa är frön från Frankrike och Spanien dock mer vanliga. Psylliumfrön är små och svarta till färgen, därav smeknamnet loppfrön, Deras skal har dock en halvtransparent och beige färg. Oftast är det skalen från fröna som säljs i butikerna, till exempel under varumärket Lindroos Fiberhusk. Hela frön kan dock gå att få tag på i större mataffärer eller hälsokostbutiker. I videon nedan finns mer information om psylliumfröskal.

Psylliumfrön som fibertillskott

Tack vare sitt höga fiberinnehåll används psylliumfrön framför allt som fibertillskott. Fröna används dels inom livsmedelsindustrin för att öka fiberhalten i fullkornsflingor och energibars, men också av många vanliga människor som vill få i sig mer fibrer.

Det finns två olika sorters kostfiber. Den ena typen är vattenlösliga fibrer och den andra är icke vattenlösliga fibrer. Psylliumfrön innehåller den den senare av de två typerna. Både dessa består dock av kolhydrater från växtriket som kroppen inte kan bryta ner. Det gör att fibrerna inte påverkar blodsockret eller omvandlas till näring på samma sätt som vanliga kolhydrater.

Fibrer har en viktig funktion i vårt mag- och tarmsystem eftersom de driver på tarmrörelserna. Om man har problem med förstoppning rekommenderas man ofta att öka sitt fiberintag för att i sin tur öka tarmarnas aktivitet.

Livsmedelsverket rekommenderar att man ska äta minst 30 gram kostfibrer per dag. Väldigt många svenskar äter betydligt mindre än så och riskerar därför att drabbas av hård mage. Äter man mycket av livsmedel som pasta, potatis, ris, kött och fisk, och mindre av livsmedel som grönsaker, frukt och frön så är risken stor att man får i sig för lite fibrer.

Att äta ett par matskedar psylliumfrön till frukost eller lunch varje dag är ett enkelt sätt att säkerställa att man får i sig tillräckligt mycket kostfiber.

Dosering av psylliumfrön mot förstoppning

Det snabbaste sättet att få i sig psylliumfrön är att dricka dem med vatten. Blanda 2 matskedar psylliumfrön eller psylliumfröskal i 5 dl ljummet vatten och drick blandningen på kvällen så kommer det vara lättare att besöka toaletten nästa morgon. Om du tycker det är jobbigt att dricka fröna kan du testa att istället tillsätta dem i müsli eller gröt.

Om du inte uppnår önskad effekt efter att ha ätit 2-3 matskedar av fröna så är det en bättre idé att besöka en vårdcentral istället för att försöka äta ännu mer frön. Mer än 3 matskedar frön kan göra magen svullen och gasig.

Oavsett du äter psylliumfröna bör du dricka rikligt med vatten samtidigt. Eftersom frönas fibrer sväller och absorberar vatten när de når tarmarna så kan man annars få vätskebrist. Det kan förvärra förstoppningen istället för att lindra den.

Olika sätt att använda psylliumfrön

Psylliumfrön är väldigt små har ingen utmärkande smak. Därför är det inte så vanligt att äta frön som snacks eller tilltugg. Däremot kan de användas tillsammans med andra måltider, så som blandat med en näringsrik müsli eller ovanpå frukostflingor. Man kan också göra fiberrika smoothies med fröna, som receptet nedan visar. Fröna kan också strös över en gröt eller omelett för att tillsätta mer fibrer.

Recept på en fiberrik smoothie med psylliumfrön

Det här receptet ger en god och fräsch smoothie full med protein, vitaminer, mineraler och fibrer. Enkel att mixa ihop på morgonen på morgonen för att starta upp på dig och din mage. Detta recept innehåller psylliumfrön, men man kan också ersätta fröna med hälften så mycket psylliumfröskal (Fiberhusk eller Finax Psyllium till exempel).

Ingredienser

  • 5 msk proteinpulver
  • 1 msk psylliumfrön
  • 1 st banan
  • 1 dl frysta bär av valfri sort
  • 1,5 dl yoghurt

Instruktioner

Skala och skiva banan i bitar. Häll ner yoghurten i en mixer och tillsätt sedan all övriga ingredienser. Mixa till smoothien har blivit slät. Häll upp i ett sort glas och servera direkt. Strö eventuellt några färska bär ovanpå.

Annons