Kan man äta linfrön under graviditeten?

Bruna linfrönLinfrön används ofta, hela eller krossade, i bakning och matlagning på grund av sin höga halt av fibrer och Omega 3-fettsyror, eller otillredda som huskur på förstoppning.

På senare år har forskning dock visat att fröna innehåller vätecyanidproducerande glykosider, vilket vid upprepad konsumtion, kan producera vätecyanid i kroppen. Vätecyanid, eller HCN, är ett gift som kan orsaka andnöd, förlamning, medvetslöshet och i fåtal fall även leda till döden. Detta dock i extrema fall och följer man Livsmedelsverkets rekommendationer angående fröna kan man vara lugn.


Hur man säkert tillagar linfrön

Enligt Livsmedelsverket försvinner linfröets hälsofarliga egenskaper vid höga temperaturer, kring 175-250 grader Celsius. Alltså anses fröna vara som säkrast i bakverk och ugnsvärmda rätter och kan i dessa ätas i valfri mängd.

Många använder krossade linfrön i matlagning och dylikt, för att fröets näringsämnen endast kan nås på det sättet; äter man hela frön passerar de bara genom kroppen. Trots detta rekommenderas man faktiskt undvika krossade frön, för när de krossas har kroppen också mycket lättare att absorbera fröets gifter. Sammanfattningsvis bör man alltså:

  • Äta max 1-2 matskedar(linfrön)om dagen
  • Inte alls äta krossade linfrön
  • Bara äta upphettade linfrön

Följer man ovan rekommendationer är man enligt Livsmedelsverket helt säker från, och behöver därför inte oroa sig alls, om linfröens ohälsosamma påverkningar.
Vill man bara använda linfröet som bot på trög mage rekommenderar Fröguiden att man istället använder Psylliumfrön, som har samma effekt, men helt fri från farliga ämnen.

Linfröet innehåller östrogener

Ytterligare en faktor som ibland gör blivande eller ammande mödrar oroade över linfröet är dess innehåll av fytoöstrogener, ett kvinnligt växthormon som liknar människans eget östrogen, samt dess påverkan på deras barn. Fytoöstrogener kommer i två varianter, isoflavonoider och lignaner.

I linfrön finns bara det senare, lignaner. Dessa har inte någon påvisad negativ effekt för barn, utan har tvärtemot bra effekter för mamman; forskning har visat att lignaner inte bara minskar risk för ålderförkalkning, utan troligtvis också för tjocktarms-, prostata- och bröstcancer. Andra produkter, förutom frön, med hög halt av lignaner är bär, fullkornsprodukter, nötter, grönsaker och frukt.

Annons