Är linfrön giftiga?

LinfrönÄven om linfrön innehåller flera nyttiga näringsämnen så kan det vara farligt att äta stora mängder linfrön eftersom de innehåller vätecyanid.

Linfrön innehåller gott om näringsämnen, i huvudsak fibrer och omega 3- och 6-fettsyror, men är helt riktigt giftiga i stora mängder. På grund av detta rekommenderar vissa kostrådgivare att inte att äta dem för deras näringsrikedom, förutsatt att man inte tillagat dem på rätt sätt. Istället används linfrön ofta för av sina laxerande egenskaper, som huskur mot förstoppning. Fröna kan i sådana fall tas otillredda, i doser av 1-2 matskedar (10-20g) om dagen.





Linfröet innehåller vätecyanid

Linfrön innehåller vätecyanidproducerande glykosider, vilket gör fröna långsiktigt giftiga i tämligen små mängder, vid upprepad konsumtion.

Vätecyanid är ett gift som vid konsumtion leder till att det syre vi andas in inte kan utnyttjas av kroppen. Höga doser kan leda till andnöd, förlamning, medvetslöshet och i vissa fall döden. Dessa dock i extrema fall och följer man Livsmedelsverkets rekommendationer angående fröna kan man lugnt äta vidare.

En glykosid är ett ämne med två kemiska delar – en sockerart och en aglykon. Aglykonen består av någon annan substans, t.ex. fettsyra, alkaloid eller annat. Glykosiderna bryts ned i kroppen och ger ifrån sig vätecyanid, som kroppen sedan absorberar. Vätecyanid(också känt som blåsyra eller cyanvätecyra), HCN, är i ren form en färglös vätska som är dödlig i väldigt små mängder och som förutom i linfrön för övrigt också finns i bittermandel.

Tar kroppen upp en tillräcklig mängd vätecyanid stoppas cellandningen, vilket innebär att kroppens syreupptag stoppas. Detta kan leda till döden inom tre minuter.




Lyckligtvis innehåller linfrön för lite vätecyanid för att man skall behöva oroa sig över de extrema symptomen vid normalt intag, men skador som uppkommer på lång sikt uppträder vid redan vid låg dos. Därför är det det är givetvis klokt, speciellt om man äter linfrö dagligen, att med god marginal undvika de farliga mängderna av ämnet.

Ät max två matskedar (20g) linfrö dagligen

Upphettning till höga temperaturer avgiftar linfrön, vilket gör dem ätbara i valfri mängd. Näringen från linfrön kan endast tas upp av kroppen om fröna är krossade, men detsamma gäller också för deras hälsofarliga ämnen. Alltså medför förtäring av hela, oupphettade linfrön en väldigt liten, men ändå existerande, dos vätecyanid.

På grund av detta lyder Livsmedelsverkets rekommendationer:

  • Ät inte mer än 1-2 matskedar (10-20g) oupphettade hela linfrön om dagen
    3-10 matskedar om dagen ger upphov till en långsiktigt giftig mängd vätecyanid, vid upprepad förtäring.
  • Undvik helt oupphettade krossade eller malda linfrön
    Fröets gifter tas mycket lättare upp av kroppen när det är krossat.
  • Värm helst upp linfrön innan konsumtion
    Linfröens giftiga egenskaper försvinner vid upphettning till 175-250 grader Celsius. Förutsatt att alla vätecyanidproducerande glykosider försvinner kan de sedan ätas i valfri mängd. Bakning är alltså den rekommenderade användningen för linfrön.

Följer man ovan rekommendationer är man enligt Livsmedelsverket helt säker från, och behöver därför inte oroa sig alls, om linfröets ohälsosamma påverkningar.

Annons