Hampafrön – en bra källa till högvärdigt protein och hälsosamt fett

HampafrönHampafrön är en god källa till högvärdigt protein och essentiella fetter som omega-3 och omega-6. Dessa små frön har ett hårt och knaprigt skal som bidrar till fröets rika innehåll på kostfibrer. Innanför skalet finns en kärna rik på nyttiga fleromättade fetter och protein.

  • Högt innehåll av protein och fibrer
  • God balans mellan omega-3 och omega-6
  • Fritt från THC
  • Kan användas för att göra hampaolja, hampamjölk, hampaprotein m.m.


Hampafrön som kosttillskott

Skalade hampafrönHampafrön används ofta som hälsokost tack vare sitt höga innehåll av nyttiga fetter och protein. Förutom dessa två näringsämnen innehåller fröna även betydande mängder kostfibrer, kalcium och E-vitamin.

Överlag kan man säga att hampafrön, precis som många andra frön och nötter, är ett väldigt näringsrikt livsmedel som fungerar utmärkt som ett naturligt kosttillskott. Att äta frön istället för fiskoljekapslar eller vitamintabletter har en fördel i och med att man förutom fetterna och vitaminer även får fibrer och värdefulla mineraler får fröna.

Nära perfekt balans mellan omega-3 och omega-6

Renée Voltaire HampaproteinpulverNågot som utmärker hampafrön är dess goda balans mellan de essentiella fettsyrorna omega-3 och omega-6. Under de senaste åren har det uppmärksammats att den moderna kost som vi äter i västvärlden innehåller alldeles för mycket omega-6 i jämförelse med omega-3. Detta har bland annat skrivits om i Läkartidningen.

Det är inte ovanligt att svenskar får i sig 10 eller 20 gånger så mycket omega-6 än omega-3, trots att den idealiska kvoten snarare är närmare 2:1. Hampafrön innehåller 2,5 gånger så mycket omega-6 som omega-3 och har alltså en kvot på 2,5:1 vilket är mycket nära idealet.

Olika sätt att använda hampafrön som kosttillskott

Hela hampafrön kan ätas som snacks eller strös över gröt eller yoghurt. De kan med fördel användas i en müsliblandning för att ge extra energi och näring till frukost.

Om man inte gillar hårda och knapriga skal kan antingen skala fröna själv eller köpa färdigskalade frön. De innehåller mindre fibrer än frön med skal, men är betydligt lättare att tugga. Fröna kan också användas i smoothies och proteinshakes. Att tillsätta en matsked hampafrön i en smoothie är ett enkelt sätt att öka innehållet av omega-3 och protein.

Hampafrön kan också användas för att framställa hampaproteinpulver. Det är ett bra alternativ till whey protein, eller vassleprotein som det heter på svenska, för personer som är laktosintoleranta eller avstår från att äta animaliska produkter. Medan vassleprotein kräver att hettar upp och bearbetar mjölkrester med kemiska processer, så tillverkas hampaprotein på ett mekanisk vis helt utan onödiga kemikalier. Fröna pressas, torkas och mals sedan till ett fint pulver som kan användas på samma sätt som vanligt proteinpulver.

Hampaolja från pressade hampafrön

Flaska med hampaoljaEn stor del av världens produktion av hampafrön går åt att tillverka hampaolja. Genom att kallpressa fröna kan man utvinna en näringsrik olja med en grön färg som har flera användningsområden.

Oljan har dels en mild nötig smak som gör att den kan användas i matlagning. Hampaolja kan till exempel användas som bas för salladsdressingar eller marinader. Oljans höga innehåll av omega-3 och omega-6 gör att det också används som ett kosttillskott på samma sätt som fiskolja.

Hampaolja kan också användas som en återfuktande skönhetsolja. Genom att applicera en liten mängd hampaolja i håret får du ett glansigt och vackert hår som berikas av näringen i oljan. Något som många besväras av med hampaolja är att oljan har en tydlig doft av hampa. Genom att raffinera oljan kan man dock få bort doften och färgen vilket ger en renare och klarare olja, på bekostnad av näringen i oljan som också reduceras. Ett annat alternativ för att göra hampadoften mindre intensiv är att låta oljan luftas i några minuter innan den appliceras i håret eller på huden.

Att tänka på innan du köper hampafrön

Skalade hampafrön kan man numera hitta i de flesta större matbutiker. De är vanligtvis placerade i hyllorna med ekologisk hälsokost. Andra typer av hampafrön går att köpa i hälsokostbutiker på nätet.

  • Hela hampafrön – Denna form liknar linfrön i sitt näringsinnehåll. Hela hampafrön lämpar sig väl i bakning men kan också användas för att göra ett laktosfritt mjölksubstitut om fröna blandas med vatten. Det hårda skallet ger dock rätt mycket tuggmotstånd vilket man antingen kan uppskatta eller ogilla. Jämfört med skalade hampafrön innehåller de hela fröna även mer fibrer och mineraler, eftersom skalet innehåller stora mängder av dessa.
  • Skalade hampafrön – Fördelen med skalade hampafrön är att de är saknar det hårda skalet och därmed lättare att tugga. De skalade hampafröna kan blandas ner i müsli eller användas som garnering i sallader eller på kött. Dessa frön har en nötig och god smak som gör att de också kan ätas direkt som de är, som snacks.
  • Hampaproteinpulver – Genom att mala hampafrön kan man framställa ett naturligt proteinpulver. Hampaproteinpulver är helt fritt från både gluten och laktos, och därför ett bra alternativ för personer som inte tål vanligt whey-protein. Hampaproteinpulver framställs på ett skonsamt sätt utan upphettning eller behandling med kemikalier vilket gör att proteinpulvret kan ses som rawfood.

Annons