Varför fett från chiafrön är bättre än fett från fisk

ChiafrönDet finns en mängd olika typer av omega-3 men de tre vanligaste är ALA, DHA och EPA. Fettet som finns i chiafrön är framför allt av typen ALA.

Alfa-linolensyra (ALA) är en fettsyra som utvinns ur växter, det vill säga ett vegetabiliskt fett. Kroppen har dock möjlighet att omvandla fett av typen ALA till DHA och EPA efter behov.

Fettinnehållet i 100 gram chiafrön kan delas upp så här:

  • 4 gram mättat fett
  • 3 gram enkelomättat fett
  • 24 gram fleromättat fett (varav 20 gram är omega-3 av typen ALA)


Omega-3 från växtriket eller fisk?

Människokroppen kan inte själv tillverka omega-3 varför det behöver tillsättas genom kosten. Omega-3 är en viktig fettsyra som hjälper kroppen att bygga nya celler och reglera olika processer i kroppen. Det bidrar till att sänka kolesterolet, minska blodtrycket och öka hjärthälsan.

De tre vanligaste typerna av omega-3 är alfa-linolensyra (ALA), docosahexaenoic (DHA) och eikosapentaensyra (EPA).

Fisk och fiskolja innehåller typerna DHA och EPA men även om de är nyttiga fetter kan dessa ibland vara mindre bra eftersom de är animaliska. Om fisken exempelvis är odlad istället för vild innehåller den inte naturligt omega-3 utan har fått det tillsatt på artificiell väg.

Som konsument kan man heller aldrig vara säker på om fisken har varit i förorenat vatten. I så fall kan fisken innehålla föroreningar som är dåliga för hälsan. Att välja chiafrön eller en annan växtbaserad källa till omega-3 kan därför vara att föredra, speciellt om man vill stödja en hållbar matproduktion.

Annons