Är chiafrön en bra proteinkälla?

Ekologiska torkade chiafrönChiafröet är ett fantastiskt litet frö av flera anledningar, inte minst för att det är en god källa till vegetabiliskt protein.

Fröna innehåller cirka 21 gram protein per 100 gram, vilket är nästan lika mycket som nötkött. Dessutom innehåller chiafrön hela arton av de tjugo olika aminosyror som kroppen behöver för att fungera normalt.

Chiafröets potein och aminosyror

Protein är uppbyggt av mindre beståndsdelar som kallas aminosyror. Det finns hundratals olika aminosyror och människokroppen behöver ungefär tjugo av dem för att fungera. Chiafrön innehåller hela arton av dessa tjugo aminosyror. Chiafröet är med andra ord ett litet frö med stora krafter.

Andra fördelar med chiafrön är att det är rikt på bland annat fiber, B-vitamin, kalcium, fosfor, kalium, zink, koppar och magnesium. Fröna är också en bra källa till den nyttiga fettsyran omega-3. Torkade chiafrön innehåller faktiskt åtta gånger mer omega-3 än lax.

Chiafrön i jämförelse med vassleprotein och hampaprotein

De flesta proteintillskott består av mjölkprotein och framställs ur vassle. Vassle är en biprodukt från osttillverkning som sedan filtreras och torkas till ett pulver som är lätt att använda. Hampaprotein är ett annat vanligt proteintillskott. Det framställs ur frön från hampaplantan och är därför mer likt chiafrön. Både vassleprotein och hampaprotein är fullvärdiga källor till protein och används av idrottare över hela världen.

Fördelar med chiafrön som proteintillskott:

  • Chiafrön är laktosfria och veganska
  • Chiafrön är rika på omega-3 och vegetabiliska fetter
  • Chiafrön är rika på mineraler som kaclium och fosfor

Nackdelar med chiafrön som proteintillskott:

  • Chiafrön är mycket dyrare än vassleprotein
  • Chiafrön innehåller mindre protein än vassleprotein och hampaprotein
  • Chiafrön får en slemmig konsistens när de kommer i kontakt med vätska

Annons