5 livsviktiga mineraler i chiafrön

chia_seed_dessertChiafrön innehåller flera näringsämnen som våra kroppar behöver för att hålla sig friska.

Bland dessa finns de fem livsnödvändiga mineralerna zink, järn, magnesium, kalcium och fosfor.

Mineral 1: Zink

Zink är en antioxidant som behövs bland annat för immunförsvaret och ämnesomsättningen. Mineralen hjälper till med hormonomsättningen i sköldkörteln och hypofysen. Det reglerar även hormonerna i könsorgan och prostata samt ökar frisättningen av testosteron och produktionen av spermier.

Zink behövs för att kroppen ska kunna producera protein och samarbetar med hormonet insulin för omsättningen av kolhydrater. Det är nödvändigt för bukspottskörteln, huden, naglarna, håret, ögonen och hjärnan. Det behövs också för att kroppen ska kunna ta upp järn och utnyttja A-vitamin.

Mineral 2: Järn

Järn behövs för att bilda hemoglobin. Hemoglobin är proteinet i de röda blodkropparna vars huvudsakliga uppgift är att transportera syre till kroppens vävnader från lungorna. Det har även som uppgift att transportera bort restprodukten koldioxid från blodet till lungorna. Järn behövs också för koncentrationsförmågan, håret, blodets PH-värde, cellernas avgiftning och produktionen av DNA.

Mineral 3: Magnesium

Magnesium behövs för bildandet av DNA och RNA och aktiverar över 300 biokemiska reaktioner i kroppen. Till exempel energiproduktion, matsmältning och metabolismen av protein, fett och kolhydrater behöver magnesiumet för att fungera.

Magnesium är viktigt för benstomme, skelett och tänder samtidigt som det styr upptaget och utnyttjandet av kalcium. Mineralen förbättrar motståndskraften, omvandlar blodsocker till energi och skyddar mot sjukdom. Det är ett naturligt lugnande medel som får nerver och muskler att slappna av efter hopdragning. Magnesium är alltså framförallt viktigt för att hjärtat ska kunna pumpa men även för musklernas, leverns och hormonsystemets funktioner.

Mineral 4: Kalcium

Kalcium är det som stärker skelettet, tänderna och som krävs för benuppbyggnad. Det behövs också för nervernas funktion och cellernas muskler. Kalcium bibehåller blodtrycket och producerar hormoner som exempelvis Parathormon (PTH). Det anses minska risken för bröstcancer, cancer i tjocktarmen, Alzheimers och risken för diabetes typ 2. Kalcium är också bra för hud och hår, blodets koagulation och binder fett i kroppen.

Mineral 5: Fosfor

Fosfor behövs kombinerat med både magnesium och kalcium. Fosfor binder magnesium och gör det otillgängligt för kroppen. Det är tillsammans med kalciumet viktigt för skelettets hälsa och kroppens pH-balans. Det är ett viktigt ämne för cellernas struktur och nukleinsyrorna som bildar den genetiska koden i alla celler. Det är nödvändigt för reparation och upprätthållande av alla kroppsvävnader och proteinsyntesen.

Fosfor har en viktig roll i energiproduktion och energitransport samt möjliggör för näringsämnen att passera genom cellmembranen eller att transporteras ut i blodet. Fosfor aktiverar enzymer och B-vitaminer som B1, B2 och B3. Det behövs även för omsättningen av kolhydrater, protein och fett.

Annons