3 alternativ till chiafrön

Bruna linfrönDet finns flera prisvärda alternativ till chiafrön. Linfrön, psylliumfrön och pumpakärnor är tre exempel på frösorter som innehåller liknande nyttigheter och har liknande egenskaper.

  • Linfrön är billigare än chiafrön
  • Psylliumrön innehåller mer fibrer
  • Pumpakärnor innehåller mer protein


Alternativ 1: Linfrön

Linfrö är ett litet frö som precis som chiafrön innehåller en stor mängd av det nyttiga fettet omega-3 i form av linolensyra (LNA). De finns att köpa som hela frön eller krossade. De krossade fröna gör att kroppen lättare tar upp frönas näringsämnen.

Linfrön innehåller vattenlösliga kostfibrer som är bra för magen och tarmarna. Fibrerna är även bra för hjärtat, minskar risken för diabetes och sänker GI-värdet på maten man äter tillsammans med dem. Linfrön är väldigt näringsrika, innehåller B-vitamin och mineraler som fosfor, järn, kalium, kalcium, magnesium och zink.

Alternativ 2: Psylliumfrön

Psylliumfrön är frön som kommer från växten plantago ovata. Fröna är små och svarta och kallas ibland för loppfrön. De är små frön med högt fiberinnehåll där skalet består av hela 80 procent kostfiber.

Man kan köpa skalen från psylliumfrön i krossat eller helt format och även hela frön med skalet kvar. De hela psylliumfröna bryts inte ner i kroppen så inga näringsämnen tas upp men istället är det de gelbildande fibrerna i fröna som är aktiva. Fröna innehåller noll kalorier och är fria från kolhydrater och fett. De används framförallt för att öka fiberhalten i kosten och för att förebygga förstoppning.

Alternativ 3: Pumpakärnor

Pumpakärnor är just kärnor från pumpan och är mycket nyttiga frön som bland annat innehåller en stor mängd zink. De innehåller också magnesium som kroppen behöver för att kunna ta upp kalcium. Pumpakärnor är också rika på järn, fosfor och E-vitamin.

Annons